Mnohé silnice přetínají místa, kde po staletí žijí různí živočichové, kteří pak mají problém dostat se z jedné strany své domoviny na druhou. Kličkují mezi automobily a mnozí za to zaplatí životem. Nebezpečí jsou také často vystaveni ptáci přelétávající přes silnice. Naštěstí však existují projekty, jež se snaží migraci zmíněných živočichů zabezpečit.

Ilustrační foto.Jeden takový projekt odstartoval před nedávnem podél řek Odry a Sedlnice. Na silnici mezi Studénkou a Novou Horkou začala stavba v rámci projektu Realizace zmírňujících opatření negativních vlivů provozu na silnici II/464 na Chráněnou krajinnou oblast (CHKO) Poodří.

Důvod, proč se tato opatření realizují zrovna na zmíněném úseku silnice, je jasný. Může za to nedávno dostavěná dálnice. „Jelikož po ukončení výstavby dálnice D1 se význam zmíněné komunikace zvýšil, a tím došlo k nárůstu dopravy, je potřeba eliminovat vliv dopravy z této komunikace na CHKO Poodří," vysvětlila tisková mluvčí Správy silnic Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková a dodala, že stavební zásahy umožní bezpečnou migraci obratlovců podél řeky Odry a Sedlnice.

Stavba byla zahájena 29. října a hotovo by mělo být do konce dubna příštího roku. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Životní prostředí a celkové náklady na jeho realizaci se vyšplhaly na částku zhruba 8,172 milionu korun, přičemž více než dva miliony korun uhradí Moravskoslezský kraj. Akce má hned několik cílů. „Jako hlavní účinek stavby se předpokládá omezení úmrtnosti přelétajících ptáků a podstatné omezení rušení hlukem, pohybem vozidel a osvětlováním," vyjmenovala plusy nových opatření Šárka Vlčková.

Semafory i snížená rychlost

A jak budou nové ochranné prvky podél silnice vypadat? Stávající mostní konstrukce budou oboustranně doplněny o stěnu, jež bude sloužit k ochraně obratlovců. V blízkosti přírodní rezervace Kotvice vyroste nové ochranné oplocení, které bude sloužit k eliminaci negativních vlivů na obratlovce žijící v CHKO Poodří. Dva metry vysoké oplocení ze štěpkocementových profilových panelů ochrání úsek dlouhý 336 metrů.

„K celkovému odclonění tělesa silničního náspu bude sloužit dosadba stromů a keřů po levé straně komunikace ve směru na Studénku," uvedla dále tisková mluvčí a dodala, že aby migrující faunu v prostoru křižovatky se silnicí III/46427 neoslňovala světla automobilů, bude na stávající svodidla ukotvena optická stěna z plastových profilů.

Projekt bude realizován za plného provozu, v prostoru stavby však bude snížená rychlost na 50km/hod a provoz bude řízen semafory.