V těchto dnech je v centru Opavy vystavená replika historické tramvaje číslo sedm. Připomíná rok 2018 a stoleté výročí vzniku Československa. Před sto lety, když tramvajová doprava v Opavě začínala, byl automobilový průmysl ještě v plenkách.

V ulicích měst bylo víc kočárů a koňských povozů než aut. Tomuto trendu odpovídalo i řešení tramvajových vozů. Řidič stojící venku na nekryté plošině připomínal spíš kočího než tramvajáka.

Dlouho se mělo za to, že se žádná z opavských tramvají do dnešních dní nedochovala. V roce 2004 si ale jeden opavský stavitel koupil dům, který měl na zahradě staré kurníky, králíkárny a kůlny. Když mezi nimi našel prohnilé torzo opavské tramvaje, kontaktoval brněnské Technické muzeum, zda tento nález má nějakou historickou hodnotu.

Dozvěděl se, že má hodnotu originálu, protože žádná jiná už neexistuje. Muzeum nemělo dost prostředků na záchranu jediné známé opavské tramvaje, tak majiteli poradili, že v Krnově existuje firma Olpas, která dokáže hotové zázraky s historickými vagony a lokomotivami, takže by jistě dokázala dát do kupy i tramvaj.

„Hlavní zásluhu na tom, že se podařilo sehnat peníze na vytvoření repliky tramvaje s originálními prvky, má Hynek Wojtek z opavského dopravního podniku, který pro tuto myšlenku dokázal Opaváky nadchnout,“ uvedl Jaromír Foltýn, který byl tehdy jednatelem Olpasu.

Tramvaj číslo 7 jezdila po Krnovské ulici ještě v roce 1956. Vyrobila ji Vagonka ve Studénce před sto lety.

„Problém byl v tom, že opavské koleje měly zvláštní rozchod, přesně metr. To není ani úzkokolejka 760 milimetrů, ani standardní trať 1435 milimetrů. Kdybychom postavili přesnou kopii, nikde už nenajdeme trať s metrovým rozchodem, takže by to byl funkční, ale v podstatě nepojízdný exponát s využitím leda tak na podstavec. Nakonec padlo rozhodnutí pro úzkorozchodnou tramvaj, přestože to neodpovídá originálu. Kdyby někdy měla znovu vyrazit na koleje, je nutné počítat s tím, že lehká konstrukce z dubového dřeva má u tramvaje dost špatné jízdní vlastnosti tramvaje,“ popsal problém Foltýn.

Později se našlo torzo ještě další opavské tramvaje. Bohužel se ani v jedné nedochoval originální elektromotor, takže replika z Olpasu může sloužit pouze jako vlečný vůz.