Děti jej využívají od úterý, kdy jej poprvé vyzkoušeli žáci 4. A tamní základní školy, oficiálně však bylo dopravní hřiště ve Svinově otevřeno až včera.

V Ostravě jsou nyní hřiště tři (další jsou v Přívoze, které rovněž provozuje městská policie, a v Hrabůvce), svinovské je ale největší. A v budoucnu bude také technologicky o několik kroků napřed. To až se v příštích letech dostaví také budova se zázemím, kde bude možné ze solárních panelů dobíjet elektroauta. I proto je tamní dopravní hřiště širší a připravené na „velký“ provoz.

Prozatím se tam děti učí rolím chodců a cyklistů v reálném, mírně zmenšeném světě. „Výuku začínáme u žáků třetích a čtvrtých tříd. Třeťáci se učí rolím chodců, čtvrťáci jezdí na kole. Od deseti let totiž podle silničního zákona mohou samostatně jezdit po silnici na kole,“ říká referent Petr Smolka, který ve Svinově pro Městskou policii Ostrava vyučuje dopravní výchovu.

I PRO NEVIDOMÉ

Svinovské hřiště má simulovat reálný svět co nejvěrohodněji. Proto na něm nechybí tramvajové koleje či vlakové přejezdy, které se tak děti naučí přejíždět, ale i více či méně složitější dopravní značky. Okolní chodníky dokonce mají i „zoubkové“ provedení pro nevidomé, kteří budou moci hřiště využívat pro trénink s vodícími psy.

Až do října bude hřiště určeno po dopoledních školní výuce, která bude pokračovat od jara, po odpoledních a víkendech se počítá s provozem pro veřejnost. „Plánujeme na něm vzdělávání pro všechny naše žáky ze základní i mateřské školy,“ prozradila ředitelka ZŠ Bílovecká 10 Iveta Komorášová.

CYKLISTICKÁ PRŮPRAVA U DĚTÍ STOUPÁ

Nové hřiště si pochvalují i policejní referenti, podle kterých je s rozvojem cyklistiky vidět obrovský progres i na samotných dětech. „Osmdesát procent dětí jezdí krásně, jen pilujeme předpisy. Dnes máme třídy, kde 28 z 28 dětí získá průkaz cyklisty, něco jako školní diplom, dříve ho získávalo strašně málo dětí,“ podotýká Petr Smolka, jenž si pochvaluje rozvoj cyklostezek, zejména pak těch přímo na silnicích. „To, co je dávno v zahraničí, se konečně rozšiřuje i k nám.“

Celý projekt má stát v součtu asi padesát milionů korun, v částce je ale započítána i technologiemi vybavená připravovaná budova s elektroauty a modernizace dalších hřišť ve školním areálu. Investorem je město Ostrava.