Přestože přes polské Branice nevedou a nikdy nevedly žádné koleje, hodlá právě zde polsko-rakouská firma vybudovat závod na rekonstrukci parních lokomotiv. Provozní haly by měly vzniknout z bývalé branické pily do konce března.

Může to být dobrá zpráva hlavně pro Úvalno, které má Branice na dohled. Závod rozšíří nabídku pracovních příležitostí a celý region se stane atraktivní pro české i polské fanoušky železniční nostalgie, kterých je hodně u nás i v Polsku.

Příznivci osoblažské úzkokolejky se svými polskými partnery dlouho snili o protažení kolejí z Osoblahy až na nádraží Slezské Raclavice. Kdyby jim to vyšlo, stala by se z Osoblažky jediná evropská mezistátní úzkokolejka a jediná na světě s mezistátní osobní dopravou. V Krnově už měli připravené kolejnice na propojení tratí a ve Slezských Raclavicích na nádraží opatrují historický sklad uhlí a vodní jeřáb, ať je vše nachystané, až přijede parní vlak po Osoblažce.

Už před více než sto lety inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy do Slezských Raclavic, ale plány jim zhatilo nepřátelství mezi Rakouskem a Pruskem. Dnes jsou vztahy Česka a Polska ideální, ale úpadek železniční dopravy v Polsku vedl až k úplnému zastavení provozu na trati ze Slezských Raclavic do Ratiboře a Hlubčic. Osiřelé koleje často lákají i české zloděje kovů.

V listopadu se konala první schůzka polských fanoušků železnice ze Slezských Raclavic a podnikatelů v pohraničí, kteří by chtěli své výrobky převážet vlakem. Mluvili o společném projektu se starostou Hlubčic Adamem Krupou a se zástupci vojvodství, což je obdoba našeho kraje. K iniciativě je inspiroval pozitivní případ Baborova, kde byla loni obnovena železniční přeprava zemědělských produktů po trati do Ratiboře. Problém je hlavně nutnost velkých investic do obnovy zrušené trati do Hlubčic.