Napojení na dálnici, železnici, dobré technické parametry. I tyto důvody mohly do Mošnova přilákat čínského investora, který vyhledává příležitosti po celém světě. Ovšem debaty obou stran by ještě před rokem neměly význam.

Až letos totiž končí desetiletá blokační lhůta, kdy Česká správa letišť převedla ostravské letiště na Moravskoslezský kraj. Ten ho nemohl během této doby prodat. „Samotná jednání jsou vedena spíše v teoretické rovině a jsou v úplném počátku. Navíc jsou otevřeny různé možnosti od kapitálového vstupu přes partnerství v cargo přepravě až po prodej letiště," vysvětlil hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD).

Nové linky

Podle něj by kapitálový vstup i samotný prodej společnosti Letiště Ostrava přinesl našemu kraji především rozvoj. Rozšířit by se mohla například síť leteckých destinací. „Předpokládáme, že by to mohlo přinést další rozvoj pravidelných leteckých linek, otevření nových destinací a rozšíření cargo přepravy," uvedl generální ředitel ostravského letiště Pavel Schneider, který upozornil také na unikátní přistávací a vzletovou dráhu.

„Díky ní můžeme přijímat a odbavovat všechny typy letadel, včetně těch největších jako jsou typ B-747 Jumbo Jet nebo An124 Ruslan. Ve spojení s dálnicí a železnicí je to ideální uzel pro provoz cargo přepravy," popsal výhody generální ředitel Letiště Leoše Janáčka Pavel Schneider.

Čínský investor

Ideální dopravní uzel je především zajímavou investiční příležitostí pro zahraničního investora, a protože Čína disponuje přebytkem kapitálu, čínské investiční společnosti pro něj hledají vhodné umístění.

„Pokud by se investice povedla, mohlo by to znamenat růst počtu pracovních příležitostí v regionu. Nicméně čínské investice někdy naráží na značné kulturní odlišnosti a určité kontroverze provází celou řadu projektů. Západní země také často zvažují jejich bezpečností rizika," uvedl Martin Štěpánek, vedoucí katedry národohospodářské Ekonomické fakulty VŠB-TU Ostrava.

„Změna provozovatele ostravského letiště nebude mít dopad na služby poskytované státním podnikem Řízení letového provozu České republiky," tvrdil mluvčí ŘLP ČR Richard Klíma.