Dopravní peklo. Tak nazývají řidiči situaci, která panuje v těchto dnech v ulici Rudné ve směru do Poruby. V dopravní špičce se tam kvůli opravě Svinovských mostů tvoří obrovské kolony, sjezdy na Porubu jsou doslova zašpuntované.
Silnice čelí silnému náporu aut, protože vede nejen dopravu do druhého nejlidnatějšího obvodu města, ale je i nejdůležitější spojnicí směrem na Opavsko. Lepší průjezdnost směrem na Opavsko přitom měla přinést stavba Prodloužené Rudné, kterou však před dvěma lety zasekl tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.
V tomto týdnu se ale konečně situace otočila dobrým směrem. Ve čtvrtek totiž byla stavba Prodloužené Rudné obnovena, konkrétně začaly přípravné práce na stavbě mostního objektu, který povede přes ulici 17. listopadu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, získalo na zahájení prací dvacet milionů korun.
„Rozjeli jsme stavební práce. Pokud bude pokračovat přísun financí i v příštích letech, měly by práce na Prodloužené Rudné skončit za 36 měsíců, ke zprovoznění by tedy mělo dojít v roce 2015," nastínila Deníku mluvčí ŘSD Martina Vápeníková s tím, že na příští rok je zatím příslib ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury, že by peníze na stavbu této komunikace mohly být.
Podle Romana Kluzáka z tiskového oddělení ministerstva dopravy je nyní jako prioritní brána dostavba úseku silnice I/11 v Mokrých Lazcích, u níž už je největší časový skluz, protože chyběly peníze. „Na dostavbu této části komunikace se soustředíme nejvíce. Financování Prodloužené Rudné zůstává do budoucna zatím otevřené. Pomohlo by její spolufinancování z evropských fondů," řekl Kluzák.
Ostrava čeká na Prodlouženou Rudnou už od roku 1994. „Její přínos spočívá především v odvedení dopravy z páteřních komunikací Poruby, očekáváme od ní také snížení emisí a prašnosti a lepší spojení města s regionem ve směru na Opavu," vyjádřil se v souvislosti se zahájením prací primátor Ostravy Petr Kajnar.
Stejně to vidí i porubský starosta Lumír Palyza. Připomněl, že kvůli stavbě této strategické komunikace vnikla před časem dokonce petice, kterou během pouhých třech týdnů podepsalo téměř sedm tisíc lidí.
„Domnívám se, že k zahájení přípravných prací na stavbě Prodloužené Rudné přispěla iniciativa našeho městského obvodu, města Ostravy a Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, které založilo 18 měst a obcí v regionu. Doufám, že přípravné práce vyústí v ostrou výstavbu této důležité komunikace, aby po ní mohli obyvatelé regionu jezdit co nejdříve," konstatoval starosta Palyza.
Prodloužená Rudná se má mimo jiné stavět na pozemcích, které Ostrava ve spolupráci s ŘSD vykoupila od vlastníků v obci Vřesina. I to, že se podařil tento výkup, podle primátora Kajnara pomohlo k tomu, aby se stavba komunikace na Opavu obnovila.
K tématu: Jak má vypadat Prodloužená Rudná?
Prodloužená Rudná má být čtyřpruhovou komunikací, která bude pokračováním silnice 1/11 severozápadně od Ostravy směrem na Opavu. Je vedena územím, které sloužilo především k zemědělské činnosti, krátký úsek vede lesem. Údolí říčky Porubky bude překonáno estakádou, křížení s Krásnopolskou ulicí je řešeno nadjezdem.