„Rekord, více jich tady nikdy nebylo,“ uvádí Martin Štěpán z nedaleké Vřesiny. Ten má absolvovaných všech osm ročníků akce s názvem Retro Chrchel. Pochopitelně s vlastním kouskem, jehož vzhled mu letos vynáší i speciální ocenění za „nejneudržovanější“ motorku.

Mosty přes řeku Odru mezi Novou Vsí a Svinovem, rekonstrukce si zde vyžádá zúžení hustého provozu do jediného jízdního pruhu.
Severní spoj Ostravě chybí. Teď trpí několik čtvrtí, protože se opravují mosty

Pařez, to je jízda bez zbytečné elektroniky 

„Pařez z osmapadesátého roku, všecko mechanika, bez zbytečné elektroniky,“ říká Martin o zašlém a od mastnoty a kdovíčeho ještě upatlaném stroji. Jenž má od důchodce prodávajícího garáž. Jawě 500 o obsahu 50 ccm tehdy stačí dolít benzín a na dvou metrech ji roztlačit.

Podobný start ostatně na letišti v Hati v česko – polském pohraničí volí více účastníků tradičního srazu. Včetně předsedy pořádajícího modelářského klubu Gűnthera. Ředitel soutěže Jiří naopak vyjíždí s vykulenýma očima a vyceněnými zuby, moped nezklamává. Ale silně dýmí.

Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans (střed) si prohlédl Dolní oblast Vítkovice (DOV), 17. července 2021 v Ostravě.
EU dá kraji 18 miliard na rozvoj po uhlí. V Ostravě byl místošéf Evropské komise

„To ty naše často,“ podotýká k oblakům bílomodrého kouře Martin, sám ho taktéž po protúrování motoru něco přidává. A připouští, že jeho „Pařez“ zasluhuje údržbu… na druhé straně proč, když stále jezdí? Byť na tenhle sraz a dvakrát po vesnici, jinak patří v garáži pavoukům.

Retro neretro, na letišti sviští (pod dohledem dospělých) i školou povinné děti na nízkokubatůrových motorkách moderní produkce. „Tak to na vesnici bývá, já začal jezdit s tátou v deseti, od patnácti byl připravený na vše,“ tvrdí Martin. Jezdící raději na skútru, než v automobilu.