„Vyhrála jste na klientskou kartu při slosování. Pro výhru si přijďte tam a tam…," to má být nová taktika „šmejdů", tedy firem, které pořádají prodejní akce s předraženým zbožím a pod různými záminkami na ně lákají zejména seniory. Nyní si k tomu vyhlédli celostátní řetězec lékáren Dr. Max, píše v dnešním tištěném vydání regionální Deník.

„Na klienty v Moravskoslezském kraji se v poslední době několikrát jménem lékáren Dr. Max obrátili podvodníci, kteří pod záminkou vyzvednutí výhry ze slosování klientských karet lákají seniory na předváděcí akce. Nejprve je kontaktují telefonem, potom posílají písemné pozvánky. Na nich už o Dr. Max není ani slovo," popisuje praktiky Michal Petrov, mluvčí společnosti Česká lékárna holding, pod kterou lékárny Dr. Max patří.

Včera v Havířově

Jedno se však šmejdům upřít nedá: důmyslnost, s jakou se snaží na potenciální oběti zapůsobit. Právě lékárny Dr. Max se ve své reklamní kampani zaměřily zejména na důchodce. Do jejich klientského programu se přihlásily už téměř dva miliony lidí. Podvodníci, kteří seniory jejich jménem oslovují, tak mají vysokou pravděpodobnost, že trefí do černého.

„Zavolali mi na pevnou linku. Toto číslo kromě nejbližší rodiny nikdo nemá. Ptali se mne, zda mám novou klientskou kartu Dr. Max a tvrdili, že v prosinci bylo slosování a vyhrála jsem tisíc korun," líčí jedenaosmdesátiletá Vilma Chwistková z Havířova, jak se ji snažili dostat na předváděcí akci. Ta se konala včera v havířovské restauraci Nelli.

Jenže narazili paní Chwistková je obezřetná a navíc je nepřítel podobných akcí. Nelenila a šla se přímo do příslušné lékárny přeptat, jak to s její výhrou je. A tam se dozvěděla pravdu.

„S pořádáním prezentačních akcí nemáme nic společného. Varování před podvodníky otiskujeme pravidelně ve svých letácích, kterých měsíčně distribuujeme v rámci republiky zhruba milion," objasňuje Michal Petrov s tím, že v této souvislosti již podávali také několik trestních oznámení.

Nicméně ani šmejdi to nevzdali.

Zanedlouho přišla paní Chwistkové pozvánka do schránky. „Tam už ale nebylo o lékárnách ani slovo. Později mi ještě jednou volali a ověřovali, zda na akci přijdu," říká seniorka. Jak doplňuje Michal Petrov, podobné aktivity šmejdů se šíří zejména na severu Moravy. Jen za poslední tři týdny jich evidují pět. Tento počet je sice relativně nízký, ale jde jen o ty seniory, kteří kontaktovali lékárnu.

Zároveň se ale Petrov distancuje od možnosti, že by údaje klientů, včetně telefonických, unikly z jejich databáze. „To je vyloučeno. Pouze osoby s autorizovanými certifikáty mají možnost hromadně exportovat taková data. Každá aktivita v klientských databázích je přitom zaznamenávána. Netušíme, odkud podvodníci telefonní čísla znají," říká rezolutně. A právě případ paní Chwistkové mu dává za pravdu. Ta totiž své číslo na pevnou linku nesdělila ani při registraci do klientského programu lékáren Dr. Max.