Osoblažská úzkolejka je technický unikát, který každoročně přiláká do Osoblažského výběžku tisíce turistů a fanoušků železniční nostalgie. Čeká je zde jízda romantickým vláčkem kolem uzamčených chátrajících nádraží, která už dávno neslouží svému účelu.

Obce, které chtějí rozvíjet turistický potenciál Osoblažska, mají řadu nápadů jak využít nádraží pro půjčování kol, infocentra a muzea.

Protože nejvíc turistů sem přijíždí za parními vlaky, obce vytvořily společný projekt řádově za 27 milionů korun, jak stavební rekonstrukcí navrátit nádražní budovy do časů první republiky. Problém je v tom, že se svými projekty se obce mohou ucházet o dotace až v okamžiku, kdy získají nádražní budovy do svého vlastnictví.

Po letech jejich úsilí bylo završeno slavnostním předáním symbolického klíče. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) během několika týdnů převede na sdružení obcí nádraží a ponechá si jen koleje.

„Dlouho probíhala diskuse o prodejní ceně nádražních budov, která se odvíjí od znaleckého posudku,“ popsal proces oblastní ředitel SŽDC Ostrava Jiří Macho.

Nakonec se prodejní cena ustálila na částce 1,6 milionů korun. „Je to cena opravdu při spodní hranici. Už se jen dolaďuje kupní smlouva,“ dodal Macho s tím, že o prázdninách by mohly mít nádražní budovy už nového vlastníka.

Kromě Českých drah, které na Osoblažce zajišťují celoroční běžný provoz, zde jezdí také prázdninové parní vlaky Slezských zemských drah. Nikdo z dopravců už nádražní budovy ke své práci nepotřebuje a těší se, že jejich cestujícím nabídnou zázemí ve svých budovách obce, respektive jejich sdružení s názvem společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha.

První z budov, nádraží ve Slezských Rudolticích, by mělo být opraveno ještě letos. Bude to možné díky přislíbené pomoci Moravskoslezského kraje, který poskytne dotace na koupi budov i na zahájení oprav.

„Budeme navrhovat zastupitelstvu sedm milionů korun na zahájení rekonstrukce,“ potvrdil náměstek hejtmana Jan Krkoška, který je současně místostarostou Krnova.

Projektant Dalibor Rebroš již připravil studie, co by mělo na nádražích zůstat zachováno a co by zde mělo vzniknout v rámci rekonstrukce.

V září bude Osoblažka slavit výročí 120 let od prvního vlaku na úzkorozchodné trati. Pokud všechno půjde dobře, bude ve Slezských Rudolticích veřejnosti představená nová podoba opraveného nádraží.

V příštím roce by se měla stihnout rekonstrukce nádraží v Osoblaze. Všechny nemovitosti kolem úzkokolejky by mohly být opraveny během dvou až čtyř let.

„Když jsme před lety začali uvažovat o tom jak lze zajistit opravu nádraží na Osoblažce, nikdo z nás si neumněl představit, kolik administrativních problémů to obnáší. To, že se to nakonec povedlo, není pro nás konec, ale začátek. Právě se začíná plnit sen mnoha železničních fanoušků. Máme spoustu plánů, jak nádraží využít k propagaci železniční hitsorie,“ uvedl ředitel Slezských zemských drah Ludvík Semerák.

Osoblažská úzkokolejka - Toulavá kamera 2016: