„Dle mých zkušeností existují dvě skupiny řidičů. Ti uvědomělí, kteří přezouvají pravidelně a včas i za příznivého počasí, jako máme letos. Těch je zhruba třicet procent. A ten zbytek čeká na poslední chvíli, pak se ochladí a všichni se diví, že jsou kapacity pneuservisů plné," uvedl majitel jednoho z pneuservisů David Vilímek z Krnova.

„Ještě přezuto nemám, ale tenhle týden mám v plánu, že se o to postarám. Dříve jsem neměl čas a ani hezké počasí mě nevedlo k tomu starat se dříve," řekl jeden z náhodně oslovených řidičů v Krnově Jiří Kotrla.

Mimo povinnosti mít zimní pneumatiky při nepříznivých klimatických podmínkách ovšem existuje i příkazová značka „zimní výbava", která použití zimních pneumatik přímo přikazuje (na fotografii u článku, pozn. redakce).

„Překvapivě o této značce měla dle našeho výzkumu povědomí pouhá polovina dotazovaných. V rámci tohoto průzkumu měli respondenti, kteří uvedli, že značku znají, za úkol pokusit se ji i graficky znázornit. Z kreseb bylo patrné, že si ji motoristé nejčastěji pletli se značkou „sněhové řetězy", uvedl vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny Pavel Martynek.

Když se při nehodě zjistí, že řidič neměl na svém autě zimní pneumatiky, pojišťovny to řeší poměrně přísně.

„U havarijního pojištění vždy dojde k přiměřenému krácení pojistného plnění s ohledem na míru vlivu tohoto pochybení na vzniku škody. U povinného ručení je samozřejmě poškozenému takzvaná skutečná škoda vyplacena za viníka v plné výši. Následně pak ale pojišťovna může vyplacenou částku vymáhat po viníkovi nehody, a to opět s ohledem na míru vlivu nevhodných pneumatik na vzniku škody," uzavřel Pavel Martynek.

Jan Pirkl