Bez poplatku bude už 199 kilometrů dálnic, které většinou tvoří obchvaty měst nebo jimi prochází silnice první třídy. Nově bezplatné užívání dálnic se má od ledna týkat ještě dvou úseků na Královéhradecku. Dosud jedinou dálnicí v okrese, která je bez poplatku, je úsek na D48 mezi Rychalticemi a Frýdkem-Místkem.

„Letos jsme se rozhodli vyhovět žádostem Královéhradeckého kraje a Ministerstva životního prostředí o vynětí části dálnic, které slouží jako obchvaty, ze zpoplatnění,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle starosty Dobré Jiřího Carbola obec v minulých letech opakovaně žádala o vynětí části dálnice D48 ze seznamu zpoplatněných dálnic, ale neúspěšně. Kromě obtěžujícího hluku dusí tamní obyvatele zplodiny z vozidel. Letos ale obec dostala na svou stranu silného hráče – konkrétně ministerstvo životního prostředí, které ve své zásadní připomínce požadovalo vyjmout část dálnice.

„Důvodem je zhoršená kvalita ovzduší v obci Dobrá, která je způsobena intenzivní automobilovou dopravou realizovanou na komunikaci II/648 vedoucí středem města, neboť jízdou po II/648 se řidiči vyhýbají placenému úseku dálnice D48,“ zhodnotilo ministerstvo.

Podle posledního celostátního sčítání dopravy jezdí přes Dobrou v průměru skoro osm tisíc vozidel denně. Vyplývá to z údajů Ředitelství silnic a dálnic za rok 2016. Cestu využívají například i zaměstnanci obří nošovické průmyslové zóny, kteří bydlí ve Frýdku-Místku a nemají na svých autech dálniční známku.

Dálnice do Ostravy? Jen se známkou

Do seznamu úseků dálnic, které můžou využívat řidiči i bez dálniční známky, se naopak nedostala dálnice D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou. Tisíce aut denně jezdí po „staré“ silnici mezi oběma městy, ačkoli souběžně vede dálnice. Motoristé, kteří projíždí skrz Sviadnov, Žabeň, Paskov a Hrabovou, přidělávají obcím starosti. Podle představ obcí by tak i dálnice D56 měla být bez poplatku. Starosta Žabně David Hejneš se nevzdává naděje, že ministerstvo dopravy vyjme dálnici ze zpoplatnění.

„Budeme posílat dopis na ministerstvo dopravy, jsme domluveni i s Ostravou, Frýdkem-Místkem a okolními obcemi a městskými částmi v Ostravě, které to také trápí. Chceme vytvořit větší tlak. Ve vládě sídlí hnutí ANO, které má pozice ve Frýdku-Místku i Ostravě, budeme se snažit lobbovat i po politické linii,“ podotkl starosta Žabně.

Zhoršená kvalita vzduchu, která primárně stála za vyjmutím dálnice D48 mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou ze seznamu placených úseků, podle něj trápí i kvůli hustému silničnímu provozu také obce mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou. V úseku mezi kruhovým objezdem ve Sviadnově a Paskovem jezdí v průměru přes sedm a půl tisíc vozidel denně. Vyplývá to z údajů ŘSD. Například na nedaleké silnici přes Lískovec a Řepiště byla hustota provozu o zhruba dvě pětiny nižší.