Větší riziko již hrozí pouze v Českých Budějovicích.

Cítíte se v Ostravě ohroženěji na silnicích více, než v jiných městech? Hlasujte v anketě na konci článku.

Vyplývá to z údajů, které včera zveřejnila Česká pojišťovna na základě detailní analýzy dopravních nehod, které se staly za první pololetí v jednotlivých regionech České republiky. ČP Index je sestavován na základě policejních statistik. Důraz je kladen nejen na následky, ale také na příčinu a místo nehody. Čím vyšší je ČP Index, tím je město bezpečnější.

Ilustrační foto„Česká pojišťovna v rámci projektu ČP Index bezpečnosti již osmým rokem monitoruje bezpečnost silničního provozu třinácti krajských a devětapadesáti okresních měst naší republiky. Ostrava se v prvním pololetí roku 2012 stala druhým nejnebezpečnějším krajským městem České republiky. Zaznamenáno zde bylo celkem 25 těžkých úrazů a dokonce třináct úmrtí při dopravních nehodách. V pěti případech smrtelných zranění hrála roli příliš rychlá jízda, což je nejhorší výsledek ze všech měst v republice," uvedl mluvčí České pojišťovny Jan Marek.

Nejbezpečnějším okresním městem Moravskoslezského kraje je Bruntál, který se řadí mezi devět měst s plným počtem bodů. Nedošlo zde k žádné dopravní nehodě s vážným či smrtelným zraněním. Z dalších okresních měst Moravskoslezského kraje se na třicátém místě umístila Opava, na jedenatřicátém Frýdek-Místek, čtyřiačtyřicátý skončil Nový Jičín. Nejhoršího skóre v kategorii okresních měst Moravskoslezského kraje dosáhla v prvním pololetí 2012 Karviná. Zatímco ve stejném období loňského roku byla na čtrnáctém místě, nyní se propadla až na padesátou příčku.

Co se týká krajských měst, nejbezpečněji se mohou cítit řidiči v Karlových Varech. „V prvním pololetí 2012 dosáhly nejvyšší hodnoty ČP Indexu. V tamějších ulicích byly vážně zraněny čtyři osoby, ale nikdo nebyl usmrcen. Loňský absolutní vítěz Plzeň se výrazně propadla a letos zatím patří mezi tři nejnebezpečnější krajská města," dodal Marek s tím, že zatímco celkový počet úmrtí na silnicích meziročně klesl, v ulicích krajských měst tomu bylo naopak. „Za první pololetí letošního roku zde zemřelo celkem jedenačtyřicet osob, což je o sedm více než ve stejném období loňského roku. K nejvíce úmrtím v silničním provozu došlo v Praze (14) a Ostravě (13)," dodal Marek.

Co se týká okresních měst, nejbezpečnější jsou kromě Bruntálu Beroun, Nymburk, Domažlice, Cheb, Louny, Rychnov nad Kněžnou, Třebíč a Jeseník.

Jaké budou výsledky za celý letošní rok, lze jen obtížně předvídat. Ostrava by si mohla polepšit. Nepříznivý trend z prvního pololetí se zřejmě podařilo zvrátit. Jak Deníku řekla mluvčí krajské policie Soňa Štětínská, od začátku roku do konce září zemřelo v Ostravě celkem patnáct lidí, od pololetí tedy přibyly dvě oběti.

K TÉMATU: Co je Index bezpečnosti České pojišťovny

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu. Zvláštní důraz je kladen na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst. Vše je vztaženo k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.