Hodně napovídá už údaj Českého statistického úřadu (ČSÚ), že průměrná spotřeba skopového masa činila v roce 2014 pouhých 0,4 kilogramu na obyvatele ČR. A to bylo společně se skopovým do statistiky započítáno i maso koňské a kozí.

Z údajů ČSÚ je také zřejmé, že v porovnání s vepřovým (průměrná spotřeba v roce 2014 byla téměř 41 kilogramů), hovězím (necelých osm kilogramů) či drůbežím (25 kilogramů) je u nás spotřeba jehněčího a skopového zaned-batelná.

Jak ale Deník zjistil, před Velikonocemi v prodejnách masa a uzenin zákazníků, kteří mají o jehněčí nebo skopové zájem, přibývá .

Například v prodejně Rynek v Chelčického ulici v Ostravě si mohli letos zákazníci objednat jehněčí krk, hřbet, žebro s bokem, kýtu s kostí i bez kosti i plec bez kosti. „Lidé dostali, co si objednali. Dodávky jsme měli zajištěny od domácích chovatelů. Poptávka byla slušná," uvedla prodavačka obchodu Rynek.

Jehněčí kýtu nabízeli i v prodejně Chodura Market v Sokolské třídě. „Zpočátku to vypadalo, že ty jehněčí kýty neprodáme. Teď vidíte, že máme jehněčí vykoupeno. Zkusíme ještě nějaké přiobjednat," uvedla prodavačka.

Jen kolem svátků

Ode dneška pak bude mít v nabídce jehněčí a skopové ostravská prodejna MP Krásno MM Centrum. Jak uvedl její vedoucí Josef Brňák, poptávka po jehněčím, případně skopovém mase bývá větší právě jen v období Velikonoc.

Mluvčí Makra Romana Nýdrle odpověděla, že v prodejnách tohoto řetězce je jehněčí v nabídce celoročně. „Nabízíme jehněčí z českých BIO chovů, zároveň dovážíme chlazené jehněčí z Nového Zélandu. Nejžádanější části jsou kýta, kolínko a hřebínek. Oblíbené jsou také jehněčí kotletky či jehněčí t-bone. Co se týká skopového, i tady máme celoročně základní nabídku, ale pouze v mraženém stavu. Prodeje skopového mají spíše klesající tendenci," doplnila mluvčí Makra.

Podle Romany Nýdrle je před Velikonocemi zvýšená poptávka nejen po jehněčím, ale i kůzlečím mase.

Proti běžným prodejům zaznamenáváme nárůst až o 60 procent. Je to doba, kdy je také velmi vysoká poptávka po celých jehňatech a kůzlatech. Poptávají restaurace, které pořádají velikonoční akce pro své zákazníky," dodala mluvčí Makra.

Pochoutky z jehněčího

V ostravském bistru Hogo Fogo si tento týden zákazníci mohli pochutnat na pomalu pečeném jehněčím lýtku s rajčatovou omáčkou.

Provozovatel restaurace Stará Kuželna ve Slezské Ostravě Radim Dvořáček uvedl, že jehněčí měli v nabídce uplynulou neděli. „Je pravda, že ne každému skopové či jehněčí maso chutná. Právě u tohoto druhu masa, které má svou specifickou chuť, platí, že má své příznivce a své odpůrce. Nic mezi tím neexistuje. Samozřejmě hodně záleží na kuchaři, jak dokáže skopové či jehněčí připravit," dodal Radim Dvořáček.

Zdeněk Kinnert z hospůdky U Köhlera uvedl, že jehněčí v nabídce o letošních Velikonocích nebude. „Hostům ale nabídneme například králíka s listovým špenátem i velikonoční domácí paštiku," dodal Zdeněk Kinnert.

Pan Roman z Ostravy, který si Velikonoce bez pochoutky z jehněčího či skopového skoro představit ani nedokáže, se letos do masny vydávat nemusí.

„Měli jsme nedávno cestu k příbuzným na Slovensko. Bratranec ovečky chová, tak jsem od něj dostal výslužku. Maso si ale nakládám a připravuji sám. Manželce ani dětem nechutná, aspoň toho zbude více pro mě," pochvaluje si čtyřicetiletý vyznavač skopového pan Roman. Zároveň dodává, že díky výslužce od bratrance ušetřil: „Ceny u jehněčího bývají výrazně vyšší než třeba u hovězího či vepřového. Všiml jsem si, že například kilogram jehněčí kýty prodávali skoro za čtyři stovky."