Smyslem setkání, symbolicky konaného přímo na česko-polské hranici, byla především společná podpora projektu vybudování vodního díla, kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Poslanec Evropského parlamentu Vojtěch Mynář, jedna z osobností, která pro vybudování díla získává podporu nejenom v České republice, ale také v zemích Evropské unie, pozval na páteční setkání svého polského kolegu, europoslance profesora Adama Giereka, poslance polského Sejmu Zbyszka Zaborowského a Piotra Chmielowského a další významné osobnosti z obou zemí, mimo jiné i českého senátora Petra Gawlase.

Přednosti vodního díla D-O-L

Smyslem setkání, symbolicky konaného přímo na česko-polské hranici, byla především společná podpora projektu vybudování vodního díla, kanálu Dunaj-Odra-Labe.Vojtěch Mynář v úvodním vystoupení zmínil přednosti vodního díla D-O-L, k nimž patří propojení střední Evropy se čtyřmi moři omývajícími kontinent ze severu i jihu, a také významná tvorba nových pracovních míst, kterou v počtu přibližně 10 tisíc by zajistilo i zahájení první fáze výstavby kanálu, a sice propojení Ostravy/Bohumína s polským městem Koźle. Možnost vodního propojení, o kterém česká a polská strana podepsaly dohodu už před dvanácti lety.

Mynář mluvil také o zájmu českého prezidenta Miloše Zemana o stavbu kanálu D-O-L. Organizátoři projektu pro českého prezidenta přichystali malý dárek v podobě originálního kulatého lodního okénka, pod kterým se, jako pod lupou, ukrývá plánek budoucího vodního propojení. Dárek, který Miloši Zemanovi během krátké doby předají, přinesli s sebou také na páteční setkání v Českém Těšíně. Profesor Gierek během svého vystoupení několikrát zmínil blízkost obyvatel České republiky a Polska, kterou společné projekty ve sjednocené Evropě ještě posilují.

Podpora vodního propojení

Poslanec polského Sejmu Piotr Chmielowski, který na setkání s českými partnery mluvil česky, zmínil podporu vodního propojení v mnoha zemích Unie. Podle jeho slov se o ně zajímají Nizozemci, kteří mají potřebné technologie a mezi Evropany bezesporu patří k nejlepším znalcům stavby vodních děl, se kterými mají staleté zkušenosti.

Podobně se o D-O-L zajímají také obyvatelé skandinávských zemí, pro které by existence kanálu procházejícího středem střední Evropy výrazně usnadňovala transport objemných nákladů ze severu na jih. Také Chorvati by uvítali prodloužení vodních cest směrem na Jadran.

Diskuze o projektu D-O-L, k jehož nesporným přednostem patří mimo jiné i ochrana území před povodněmi v případě dlouhodobých dešťů, probíhala shodou okolností v den, kdy oblast Moravskoslezského kraje zasáhla vlna dešťů a hladina řek začala stoupat.

Setkání Čechů a Poláků v Českém Těšíně se zúčastnily tři desítky osob, z nichž většina se zapojila do diskuze. Zájem o setkání byl také ze strany médií. Bohužel, téměř výhradně jen z polské strany.