VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Ostravy do Prahy vlakem? Z šesti hodin jsou dnes tři

Rychlost a komfort cestování z Prahy do Ostravy a opačně po železnici se v minulosti výrazně zvyšovaly. Vzpomínáte ještě na časy, kdy cesta z Ostravy do Prahy trvala i šest hodin?

22.6.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

AUDIT DENÍKU

Více než 85 procent moravskoslezských osobností v auditu Deníku vyjádřilo svou spokojenost a uvedlo, že se kvalita osobní železniční přepravy u nás za poslední volební období zlepšila.

K největším skokům a zlepšením ale docházelo už dávněji. Pro porovnání – ještě před pětadvaceti lety se běžná cestovní doba na uvedené trase pohybovala v rozmezí pěti až šesti hodin.

INDEX DENÍKU POHLEDEM KRAJE
ZLEPŠILA SE KVALITA ŽELEZNIČNÍ OSOBNÍ PŘEPRAVY?

Hlasování u této otázky dopadlo v našem kraji takto: ANO 58 (85,3 %) / NE 10 (14,7 %)?

85%

*hlasovat můžete i vy, a to
v anketě pod článkem

„Tak to ostatně bylo po celou druhou polovinu minulého století,“ připomenul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Rychlejší byly jen některé expresy. Například takzvaný Košičan zvládl cestu z Prahy do Ostravy za čtyři hodiny a 18 minut, a to při cestovní rychlosti pouhých 84 km/h. Ta je dnes mnohem vyšší.

Pendolina SuperCity trasu z pražského na ostravské hlavní nádraží zvládají při průměrné rychlosti kolem 120 km/h už za tři hodiny (časy ostatních dopravců v tabulce). Ještě v roce 2012 to přitom byly dvě hodiny a 56 minut pouze do Svinova, na hlavní nádraží spoje tehdy nezajížděly.

„Cestovní, tedy průměrná rychlost se za posledních pětadvacet let zvýšila skoro o polovinu. To znamená, že dnes do Ostravy cestujeme až o dvě hodiny rychleji než tehdy a o více než hodinu rychleji ve srovnání s jedním výjimečným spojem,“ shrnul vývoj Petr Šťáhlavský.

A převedeno z času na maximální rychlost? „Obecně řečeno se v 60. letech modernizovalo na hlavních tratích na rychlost 80 až 100 km/h, v 80. letech se postupně zrychlovalo na 120 až 140 km/h. Další zvyšování rychlosti na 160 km/h umožnily až modernizace tranzitních železničních koridorů, se kterými se začalo po roce 1993,“ přiblížila Kateřina Šubová ze Správy železniční dopravní cesty.

Byť je dnes maximální rychlost 160 km/h, je na diskutované trase hned několik úseků, na nichž jsou vlaky omezeny rychlostí jen 80 či 100 km/h, což brání plnému využití potenciálu trati. Na to, jaké jsou možnosti dalšího pokroku na železnici se Deník podrobně podívá v průběhu letních prázdnin.

K TÉMATU

Jak trasu zvládají jednotliví dopravci?Praha, hl. nádraží – Ostrava, hl. nádraží

České dráhy: 3h 1min (pouze Pendolino SC)

RegioJet: 3h 20min

Leo Express: 3h 21 min

Vybrané odpovědi panelistů

Jan Vavřík, ředitel Domova pro seniory Vrbno pod Pradědem:
Ne – „Stále fouká, stále zima! A na „hajlzlíky" si raději nesedat!"

Magdalena Fedorowiczová, ředitelka knihovny Bohumín
Ano – „Se vznikem konkurence v železniční dopravě se kvalita zlepšila. Ať už je či není soukromník dotován… nevím… kvalita je lepší. Vznikl malý boj o cestující."

Barbora Závadová, plavkyně, Ostrava:
Ano – „Osobně využívám už mnoho let spoj Praha – Ostrava a musím říct, že nejen cenově ale i službami je nyní vlaková přeprava na hodně dobré úrovni."

Jaroslav Konečný, ředitel Gymnázia a SOŠ Cihelní ve Frýdku-Místku:
Ano – „Ale ne všude a ne dostatečně. Bývalá trať Ostrava – Valašské Meziříčí – Hulín – Kojetín, ta zažila spíše destrukci a fragmentaci."

Redakce Deníku na sklonku funkčního období nynější vlády připravila seriál „volebních auditů", které se zaměří na vybrané body z programu trojkoaličního kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z našeho regionu a k tomu exkluzivní „Panel Deníku": výsledky ankety mezi bezmála tisícovkou regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata.
SEZNAM VŠECH osobností z Moravskoslezského kraje účastnících se auditu Deníku najdete ZDE.

Autor: Petr Jiříček

Zlepšila se kvalita železniční osobní přepravy?

91%
9%

Hlasovalo: 134

Anketa byla ukončena

22.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ovčáček miláček

Představení Ovčáček miláček se v pondělí promítá v kinech

Zásah hasičů u požáru dodávky v Děhylově.
4

V Děhylově hořela dodávka, škoda odhadnuta na sto tisíc korun

AKTUALIZOVÁNO

Při střetu osobního vlaku a automobilu v Opavě byli zraněni dva lidé

Osm minut před dvaadvacátou hodinou byla v sobotu 18. listopadu na tísňovou linku hasičů ohlášena nehoda osobního vlaku a automobilu značky Ford v Opavě – Předměstí v Bílovecké ulici směrem na Kylešovice.

KOOPERATIVA NBL: Brno - Opava 75:85

Série tři porážek v řadě byla ukončena. Opavští basketbalisté dokázali v sobotu zvítězit na brněnské palubovce. 

Od neděle se mohou na horách tvořit sněhové jazyky

Od nedělního poledne se mohou v horských oblastech Česka místy tvořit sněhové jazyky, ojediněle i závěje. Na horách napadne do pondělního večera většinou deset až 25 centimetrů nového sněhu. Na návětří hor může na některých místech napadnout až 40 centimetrů, a to hlavně v Krušných horách a na Šumavě. 

Divadlo nabídne inscenaci o budování společenské prestiže

/POZVÁNKA/ Jak udržet krok s bohatšími sousedy? Jde odolat lákavému pokušení? Právě tyto důvěrně známé problémy bude v neděli od 19 hodin řešit ve Slezském divadle premiéra lehce absurdní činoherní grotesky. Klasik amerického dramatu a trojnásobný držitel Pulitzerovy ceny Edward Albee ji nazval Všechno na zahradě. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT