Hlášení nádražního rozhlasu, reálné zvuky rozjíždějící se lokomotivy. Kdybyste neměli možnost porovnání s jinými předměty kolem, snadno podlehnete iluzi, že jste ve světě skutečných vlaků.

Železniční modeláři ve Lhotě na svém modelu pracovali celých sedm let. Za tu dobu vytvořili mnoho reálných zmenšenin podle skutečnosti a několik desítek vlakových souprav.

V jejich modelu najdete například obchod ve Lhotě, nádražní budovy vám budou připomínat Opavu-východ anebo Suchdol nad Odrou. Připomenete si i tzv. Hitlerovy domky na Těšínské ulici a rozhledna vám může připomínat tu cvilínskou.

Úderem jedné hodiny odpolední se v sobotu do sklepních prostor v budově Základní školy Labyrint ve Lhotě nahrnou první návštěvníci. Možná více to sem táhlo tatínky, dědečky než jejich ratolesti.

Co všichni bez rozdílu obdivují, jsou reálné detaily, se kterými si členové spolku dali opravdu práci. Vidíte tu piknikující rodinu, táborníky i s kadibudkou, houbaře nebo lidi slunící se u jezírka. Nechybí ani čerstvě zasazený salát a další téměr nepatrné detaily.

„Inspirujeme se v okolí Opavy. Například šatny posunovačů a uklízeček pocházejí z nádraží Opava-východ, stavědla z Kravař a strážní domek ze Skrochovic,“ prozrazuje místopředseda spolku Železniční modeláři Lhota Radim Strnadel.

Jen ta rozhledna není úplně věrná, aby jim to náhodou někdo nevytkl.

Když se zasníte, jednoduše se přenesete v čase do léta kdysi v 80. letech minulého století. Kdybyste si dali tu práci, spočítali byste okolo pěti tisíc stromů a keřů a také byste došli zhruba k číslu třicet vlakových souprav, které se tu na tratích křižují.

Krásu modelu oceňuje i Robert Ferfecki, který s dětmi přijel z Havířova. „Je to tu super, jsme tu poprvé,“ uvedl.

Kdo by se chtěl pokochat vláčky, krajinou anebo nakouknout do jednoho z domečků a vidět něco, co mají vidět jen dospělí, může do Lhoty zavítat ještě 24. a 25. března a 21. a 22. dubna. Potom začnou práce na novostavbě haly, ve které se postupem času objeví třikrát větší železniční model.

Kolejiště ve Lhotě vstoupilo do své osmé sezóny

Vše tu funguje jako v reálu, jen s tím rozdílem, že jde o zmenšeninu v měřítku 1:87. I funkce jednotlivých členů spolku Železničních modelářů Lhota odpovídají skutečnosti.

Jakub Javorek Jakub Javorek tu působí jako dispečer řízení provozu a hlídá, aby všechny vlakové soupravy dorazily na svá místa a nestřetly se.

Kdy to všechno vzniklo? 

Kolejiště jsme začali budovat přesně před sedmi lety. Model začal stavět náš místopředseda Radim Strnadel a pak se pomalu přidávali další členové. Dnes má náš spolek celkem devět členů. 

Doplňujete novinky?

Kolejiště jsme aktualizovali každý měsíc. Momentálně ale stagnuje, budeme se totiž stěhovat.

Využíváte stavebnice nebo si stavíte modely sami?

Některé modely jsou ze stavebnic, které se kupují v podobě leptaného plechu a pájí se pomocí pájecí pasty a cínu. Vzniká tak reálný 3D model.

Jiné modely, hlavně lokomotivy, jsme koupili už hotové například z Německa, Rakouska nebo Švýcarska.

Jak jsou takové lokomotivy cenově náročné?

Nejzákladnější cena modelu lokomotivy od zahraničního výrobce začíná na čtyřech tisících. Parní lokomotivy jsou výrobně nákladnější, ty stojí zhruba od sedmi osmi tisíc korun.

O jaký druh kolejiště se jedná?

Naše kolejiště je celé v digitálním provozu. Stavíme reálně vlakové cesty modelům a ony potom pomocí dekodéru, který je ovládaný počítačem, vědí, kam jet a kde zastavit.

Čekají vás ještě jízdy pro veřejnost v březnu a dubnu. Co potom?

Budeme se stěhovat poblíž nádraží ve Lhotě. Zakoupili jsme pozemek a na něm postavíme novou halu. Model se díky tomu hruba třikrát zvětší.

Na konci března očekáváme vyřízení stavebního povolení a od května by se snad mohlo začít stavět.