"Osteoporóza mi byla diagnostikována, když mi bylo 48 let, krátce poté, co jsem se z Olomouce přestěhoval do Prahy za svou druhou ženou. Byl jsem v šoku, když mi to doktor řekl. Do té chvíle jsem si myslel, že je to nemoc, kterou lidé mají tak v 70 letech a hlavně, že nejčastěji postihuje ženy,“ vzpomíná 50letý David, který na sebe od chvíle, co o nemoci ví, dává větší pozor. Stačí jen prudce šlápnout a problém je tu.

* V Česku nemoc postihuje 15 % mužů a 33 % žen ve věku nad 50 let.

* Osteoporózou trpí až 39 % mužů a 47 % žen nad 70 let.

Během posledních dvaceti let si David mnohokrát zlomil nějakou z kostí. "Několikrát jsem měl zlomenou ruku, nohu, jednou dokonce záprstní kůstku na malíčku u nohy. Naposledy jsem vystoupil z tramvaje a došlápl na chodník, když mou nohou projela šílená bolest a já spadl na chodník. Nějaký muž mi pomohl a zavolal tehdy záchranku. Měl jsem zlomený kotník a tehdy, v mých 48 letech, mi lékař řekl o osteoporóze," vypočítává David.

Rizikový faktor

Podle Davida byli všichni překvapení, když se dozvěděli, že má zrovna osteoporózu, ačkolivu mu je teprve padesát. "Evidentně nejsem sám, kdo si myslel, že jí trpí jen staré ženy. Podle lékaře byl u mě rizikový faktor zejména v tom, že mi řadou let zjistili neschopnost strávit výrobky z kravského mléka, které jsem poté ze stravy vypustil a přiznávám, tolik jsem se nesnažil je něčím nahradit. Nebylo tedy divu, že jsem se pak při krevních testech dozvěděl, že mi chybí jak vápník, tak vitamin D, který je pro kosti zásadní," vysvětluje David.

"Testy nechal udělat proto, že jsem měl za sebou už hodně zlomenin. Aspoň mi tehdy začalo dávat smysl, proč jsem na ně dřív tolik „trpěl“. Lékař mi říkal, že si o denzitometrické vyšetření, během něhož se zkoumá hustota a obsah minerálů v kostní hmotě především na základě množství vápníku, může člověk požádat i sám, pokud má jako já tak často zlomenou kost. Ale mě nikdy dřív nenapadlo, že by důvodem mohla být právě osteoporóza," vypráví David. 

Když totiž dojde k poklesu hladiny v krvi, tělo si vápník doplňuje z kostí, což právě způsobuje, že jsou křehčí a zvyšuje se tak riziko zlomenin. "Vzhledem k tomu, že mléčné výrobky nemůžu, zařadil jsem do stravy potraviny, které mi pomohly s deficitem vápníku i vitaminu D. Začal jsem jíst jáhly, více zeleniny a ovoce, ořechy a mák. Podle posledních testů se obě hladiny už zvýšily, tak snad je to na dobré cestě," uzavírá David. 

Názor odborníka:

MUDr. Jana Čepová (primářka Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol)

Ke vstřebávání vápníku dochází v tenkém střevě. Tento mechanismus je závislý na přítomnosti vitaminu D, který dokáže absorbování vápníku příznivě ovlivnit a vitaminu K2, jež ho odvede přímo do kostí a vápník se tak neuloží do cév a měkkých tkání. Nejvhodnější je volit přírodní cestu – tedy například tobolky s namletými vaječnými skořápkami, které jsou pro tělo lépe vstřebatelné, než vápník chemického původu a jsou skvělou prevencí proti osteoporóze. Poslední vědecké práce dokonce ukazují, že příjem vápníku v naší populaci klesl až na 400-500 mg/den, což odpovídá množství doporučené pro dítě do 1 roku. Přitom naši předkové měli příjem vápníku asi dvojnásobně vyšší než současný člověk a na jejich kostech to bylo znát.

Informace o nemoci

Osteoporóza je chronické onemocnění, které způsobuje postupné řídnutí kostí. Následkem toho dochází k zvýšení jejich křehkosti a vyššímu riziku zlomenin, často po malém úrazu, ale i bez úrazu. Tento stav je nejčastěji způsoben nedostatkem vápníku, vitaminu D, pohlavních hormonů a zvýšeným odbouráváním kostní tkáně při nedostatku fyzické zátěže.

Nemoc postupuje pomalu a často bez příznaků a bolesti, proto se jí také říká „tichý zloděj kostí“. Občas se může projevit pobolíváním v zádech. Mnohdy se na nemoc přijde až s první zlomeninou.

Vyšší riziko osteoporózy mají ženy po menopauze, kdy dochází ke snížení produkce ženských pohlavních hormonů (estrogenu a progesteronu). Osteoporóza hrozí i lidem s nízkou tělesnou hmotností, kuřákům, lidem, kteří nadměrně pijí alkohol či užívají určité léky (například glukokortikoidy).

Vápník hraje klíčovou roli v období dětství a dospívání (do 30. roku věku), kdy je jeho dostatek podmínkou pro výstavbu zdravých a silných kostí. Rovněž hraje důležitou úlohu při činnosti srdce, svalů, nervů a srážení krve. Když dojde k poklesu hladiny v krvi, tělo si vápník doplňuje z kostí, což způsobuje, že jsou poréznější, křehčí a zvyšuje se tak riziko zlomenin. Pro udržení kostní hmoty je jeho příjem důležitý i v dalším průběhu života, například v období menopauzy a ve stáří, kdy z kostí přirozeně mizí.

Minimální doporučené množství na den pro dospělého jedince je přibližně 1 000 mg. Konzumace potravin bohatých na vápník není záruka výhry, protože nezáleží na jeho absolutním obsahu, ale na jeho biologické dostupnosti, tedy jeho vstřebatelnosti z dané potraviny. Ta je nejvyšší v tvrdých sýrech typu ementál nebo parmezán, vysoká v ořechách nebo máku, a také v některé zelenině. Celému procesu absorpce napomáhá kyselé prostředí, proto je dobré do stravy zařadit ovocné šťávy, zelí, zeleninové saláty, okurku i bylinné čaje. Důležité je nevyhýbat se sportu a pravidelně zařadit do denního programu například pilates, cvičení na míči, jógu, tai-či nebo nordic walking či běžky v zimě.

Recept pro zdraví:

Makový závin
Mák je ideálním zdrojem vápníku, tak si o víkendu udělejte tento vynikající závin, který vám dodá potřebné minerály.

Ingredience
Těsto: 500 g polohrubé mouky, 10 dkg másla, 250 ml mléka, 1 sušené droždí, špetka soli, 10 dkg moučkového cukru, 1 vejce
Náplň: mletý mák, krupicový cukr, vanilkový cukr, skořicový cukr, mléko

Postup:

* Všechny ingredience smíchejte a zadělejte těsto, které bude krásně hladké a nebude se lepit na stěny mísy. Poté ho necháte vykynout.
* Náplň do závinu si připravte dopředu. Umelte mák, svařte ho s mlékem, vanilkovým a krupicovým cukrem. Za stálého míchání povařte přibližně čtvrt hodiny. Poté vmíchejte ještě skořicový cukr.
* Těsto si rozdělte na dva díly, rozválejte a potřete jej makovou náplní. Okraje přeložte přes náplň na sebe.
* Záviny vložte na plech a nechte je ještě trochu kynout alespoň půl hodiny. Následně je potřete rozpuštěným máslem a dejte péct do trouby vyhřáté na 180 °C.
* Záviny budou hotové, až budou mít zlatohnědou barvu.