Terčem zlodějů jsou v Opavě především octavie tzv. první řady. Jde o vozy starší výroby, jejichž aktuální hodnota se pohybuje v cenách kolem 100 tisíc korun. Nejoblíbenější lokalitou pachatelů je pak městská část Kateřinky. V podstatě neuplyne jediný měsíc, aniž by došlo ve slezské metropoli k minimálně jednomu podobnému případu. Spíše se dá ale říci, že je frekvence ještě mnohem větší.

Nejsou dokonce výjimečné ani situace, kdy zmizí z místních parkovišť i více „oktávek" během několika hodin. Na počátku letošního února byly kupříkladu ukradeny dvě během jediné hodiny. Obě byly odstaveny v Kateřinkách. Jeden vůz na parkovišti v ulici Vrchní, druhý na parkovišti v ulici Ratibořské. Obě auta byla šedá a téměř stejného data výroby. Těžko se dá tedy hovořit o náhodě. A podobných případů bychom mohli uvést celou řadu.

Vše naznačuje tomu, že pachatelé tvoří gang, který se specializuje právě a jen na krádeže určitých typů octavií. Podle policie ovšem zatím nelze tuto variantu potvrdit. Na druhé straně jsou si ale muži zákona popisované problematiky vědomi a vůbec ji nepodceňují. „Je pravda, že od počátku roku, a zejména za poslední měsíc, došlo na teritoriu Opavy a okolí k několika krádežím vozů značky Škoda Octavia. V této chvíli ale ještě nelze říci, zda se jedná o krádeže realizované nějakou organizovanou skupinou. Byl vyčleněn tým opavských kriminalistů, který se celou záležitostí intenzivně zabývá a vše se nadále prošetřuje," nechává se slyšet opavský policejní mluvčí René Černohorský.

Stále rostoucí počet krádeží dal vzniknout i celé řadě spekulací a teorií. Jedna taková nepotvrzená informace například tvrdí, že pachatelů je při činu vždy více. V první vlně jeden z nich jde a vůz odemkne. Teprve pak má ale po chvíli přijít další a odjet. Ukradenou octavii poté nechají po nějaký čas odstavenou na vzdáleném parkovišti či jiném místě, aby se přesvědčili, že auto nemělo GPS, které by k nim dovedlo policii. Následně vůz rozmontují. V noci, ať je to co nejméně vidět, pálí umělohmotné části a zbavují se tím důkazů.

Užitečné součástky však prodají do autoservisů a dílen. Zda funguje celý proces opravdu tímto způsobem, nebo jinak, to ví možná jen sami pachatelé. A policie údajně postrádá detailnější informace a důkazy.

„Podle mých informací zatím nejsou k daným případům konkrétní výstupy. Nemohu tedy v současnosti říct ani to, proč si pachatelé vytipovávají starší vozy, a ani to, jestli je rozprodávají na náhradní díly nebo je vyvážejí jako kompletní auta," potvrzuje René Černohorský.

Bránit se proti těmto zločinům není jednoduché. Ztížit úlohu zlodějům mohou například prověřené citlivé alarmy.

Ty se spustí už při sebemenší nepovolené manipulaci s autem. Osvědčená je také technologie využívající rádiové vyhledávání. Zjednodušeně se jedná a malý vysílač, který se instaluje do auta, a v případě, že bude vozidlo ukradeno, signál ze zmíněného zařízení zachytí rádiové zaměřovače pokrývající území celé republiky.

Policie se tak dozví, kde se přesně vůz nachází a může si pro něj dojet. Problém je v tom, že obdobné zabezpečovací prvky samozřejmě nejsou nejlevnější. Možná právě proto se pachatelé zaměřují na starší typy octavií, kde je předpoklad, že žádné z popisovaných zařízení nebylo součástí základního vybavení.