Případ je varováním i pro jiné stanice technické kontroly. Vůz prošel v květnu loňského roku technickou kontrolou a byl uznán schopným dalšího provozu. V říjnu téhož roku dostal jeho řidič mezi Úvalnem a Skrochovicemi nečekaný smyk a narazil do protijedoucího vozidla.

Následky byly pro řidiče fordu i jeho spolujezdkyni katastrofální, protože oba zemřeli. Ve druhém vozidle bylo zraněno dítě, kterému zůstane kromě děsivé vzpomínky v obličeji už natrvalo výrazná jizva. Obžalovaný se hájil tím, že při prohlídce nic nezanedbal a že ani po podrobné prohlídce podvozku žádnou rez neviděl. Prohlídku prováděl v souladu s platným nařízením pouze vizuálně bez pomoci dalších pomůcek, například dláta nebo kladívka.

Klíčovými svědky byli dva soudní znalci, kteří technický stav vozu označili za katastrofální. Konstatovali, že měl korozí zcela zničený podvozek a některé části byly tak chatrné, že jejich kousky šly odlupoval dokonce i rukou.

Shodně potvrdili, že vůz v tak hrozném stavu neměl kontrolou vůbec projít. Řidič protijedoucího vozidla VW vypověděl, že ford, jedoucí proti němu, dostal náhle bezdůvodný smyk. Připadalo mu, že vozu jako by „ustřelil zadek“, což odpovídá zjištěnému odlomení zadní nápravy.

Náraz odhodil jeho automobil ze silnice do pole, kde zůstal ležet na střeše. Další vývoj situace přesně nesledoval, protože věnoval maximální pozornost svému zraněnému synovi. Při rozsudku vzal samosoudce v potaz dezolátní technický stav Fordu Orion, který způsobil smrtelnou dopravní nehodu.

„Technik měl pozornost soustředit i na možnou hloubkovou prorezavělost a nepustit vůz do provozu. Na druhé straně jsem zohlednil jeho dobrou pověst a dosavadní bezúhonnost,“ řekl soudce Jaroslav Khul ve zdůvodnění rozsudku. Ten dosud nenabyl právní moc, protože obžalovaný i státní zástupkyně si vzali lhůtu na rozmyšlenou.

Soudní kauza by měla být varováním pro jiné stanice technické kontroly při prohlídkách vozidel, ale také pro ministerstvo dopravy. Podle jeho nařízení má být technická kontrola prováděna pouze vizuálně bez dalších pomůcek k zjišťování změny stavu materiálu. Bez nich však podle názoru odborníků není vnitřní hloubková prorezlost zjistitelná. Není proto vyloučeno, že po silnicích jezdí na čtyřech kolech spousta dalších časovaných bomb, které mohou kdykoliv zabíjet.