První nijak dlouhé informace o případu z Opavy se objevily na internetových stránkách www.bezkorupce.cz a www.transparency.cz. Naší redakci se v úterý dopoledne povedlo spojit s Lukášem Landou z nevládní organizace Oživení, který vše potvrdil.

„Na nelegální činnost upozornil jeden politický subjekt, jehož jméno nemůžu prozradit," uvedl Lukáš Landa.

Po obdržení spěšného echa byl do opavských ulic okamžitě vyslán figurant, který se s dotyčnými spojil a došlo ke schůzce. Dvojice, která si udělala hodně podivnou volební „agenturu", měla původně nabízet, že sežene rovných 1 500 hlasů. Jejich počet ale nakonec klesl skoro na polovinu, konkrétně na 800.

K setkání obou stran došlo na benzínce v blízkosti jednoho z opavských obchodních center. A cena za jeden hlas? Rovných 450 korun.

„Transakce měla být formálně vykázána jako reklamní kampaň. Nevíme, zda šlo o reálnou nabídku na ovlivnění voleb nebo podvod," pokračoval Lukáš Landa. Celá věc byla předána do rukou policie, která případ řeší. „Mohu potvrdit, že v souvislosti s volbami jsme obdrželi podnět, kteří opavští policisté prošetřují, ale detaily zveřejnit nemohu," poznamenala tisková mluvčí Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje Gabriela Holčáková.

Slezská metropole se rozhodně nestala jediným městem, které se muselo vypořádávat s kupčením hlasů. Už zmíněná nevládní organizace Oživení, Nadační fond proti korupci, Transparency International a Naši politici přišli s dalšími závažnými informacemi týkající se této nelegální činnosti. Ke kupčení mělo docházet zejména v severních Čechách, pak také na severu Moravy a ve Slezsku.

Například v Bílině se podařilo odhalit síť lidí, která se dopustila korupčního jednání. Členové jednotlivých organizací mají k dispozici spoustu důkazů, které mohou sloužit k usvědčení jednotlivých osob. Konkrétně v Bílině jde o zachycenou facebookovou komunikaci s nabídkou korupce anebo záznam nestandardní registrace nových voličů.

„Máme řadu důkazů, které jsme zajistili třeba prostřednictvím skrytých nahrávek anebo výpovědí," uvedla v rozhovoru pro Studio 6 České televize advokátka Oživení Petra Bielinová. Podle jejích slov byl princip jednoduchý. Ti, kteří s hlasy kupčili, se zaměřili hlavně na sociální slabší občany, kteří za hlas obdrželi 200 až 500 korun.