VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zabil ženu, u soudu stál bez výčitek

Opava /TÉMA/ - Případ, který loni před Vánoci otřásl opavskou veřejností, měl minulé úterý pokračování u opavského soudu. V jednací síni stanul Radek Uli, řidič, který 5. prosince 2009 srazil na přechodu u křižovatky ulic Nákladní a Pekařská ženu s dítětem a bez zastavení ujel.

14.3.2010
SDÍLEJ:

Eskorta přivádí Radka Uliho do soudní síně.Foto: DENÍK / Martin Kůs

Žena svým zraněním na místě podlehla a sedmiletý chlapec byl s těžkým zraněním dopraven do nemocnice. Do jednací síně přivedla Uliho justiční stráž v poutech, ale psychicky nezlomeného.

Muže, který za jízdu pod vlivem alkoholu a psychotropních látek přišel o řidičák už v listopadu a hned v prosinci na silnici se svým autem zabíjel, svědomí zjevně netížilo. Za trestné činy ublížení na zdraví, jízdu pod vlivem psychotropní látky, maření výkonu úředního rozhodnutí a neposkytnutí pomoci mu hrozí až pětiletý trest.

Obžalovaný vypověděl, že s přítelem popíjeli alkohol a potom s ním a jeho přítelkyní jel po Nákladní ulici. „Projel jsem křižovatkou a přes přechod, pak jsem jen uslyšel ránu a měl jsem pocit, že jsem někoho srazil. Kamarád trval na tom, abych jel dál,“ řekl Uli.

Dušoval se, že ženu s dítětem prý na přechodu vůbec neviděl a pervitin si prý „šlehl“ až po nehodě, aby se uklidnil.

Jeho přítel uvedl, že od dopoledne spolu zazdívali rum pivem a dali si i „perník“. „Pak jsme si jeli pro novou dávku a na Nákladní jsem najednou slyšel ránu. Pak se na mě vysypalo sklo z předního okna a bylo mi jasné, že se něco stalo. Křičel jsem na Radka, aby zastavil, ale on neposlechl,“ vypověděl svědek.

Proti této části jeho výpovědi obžalovaný protestoval.

Manžel a otec obětí pirátské jízdy obžalovaného uvedl, že se všichni tři šli podívat na rozsvícení vánočního stromu. Na cestě se trochu opozdil a šel za nimi asi o čtyři metry pozadu. Viděl rychle jedoucí vůz tmavé barvy, který do manželky i syna narazil a rozhodil jejich těla po vozovce, ale dál plynule pokračoval v jízdě, což potvrdil i další přímý svědek události, který si duchapřítomně zapsal SPZ vražedného vozu.

Čtyřiačtyřicetileté ženě už nebylo pomoci a těžce zraněný chlapec byl do konce ledna hospitalizovaný. Zpočátku byl dokonce ochrnutý na polovinu těla a v nemocnici ho tři týdny udržovali v umělém spánku. V současné době začíná už v domácím ošetření postupně zatěžovat polámanou nohu, rány v obličeji se mu zahojily, ale dosud nevidí na jedno oko.

Pro zjištění dalších důležitých okolností muselo být hlavní líčení odročeno na 16. března.

Čtenáři na webu: Zavřít na doživotí

Případ Radka Uliho a soudního procesu s ním vyvolal na našem webu velkou odezvu.

Například Honza píše o tom, že tresty za takové činy jsou velmi mírné. „…hrozí mu až pětiletý trest. Jenomže za dobré chování bude za dva a půl roku z basy venku, bude dál chlastat, fetovat a možná zabíjet. Trest by měl být dvojnásobný a bez možnosti předčasného propuštění,“ míní Honza s tím, že odebrání řidičského průkazu na doživotí by mělo být naprostou samozřejmostí.

S jeho názorem souhlasili i další pisatelé. Někteří se zase zamýšleli nad obnovením trestu smrti a nad našimi současnými zákony. „Chová se jako suverén, protože ví, že se mu nic nestane, naše zákony, které vytvořila vláda, jsou k smíchu. Parlament se místo starosti o stát hádá a poslanci si nadávají. A tohle je důsledek jejich zákonů,“ reaguje Vašek.

Čtenářka, podepsaná jako Adina, se zabývala odškodněním pozůstalých. „Vy věříte tomu, že se pozůstalí dočkají nějakého odškodnění? Zatím se bude válet v kriminále a jeho jedinou starostí po propuštění bude, jak snadno sehnat fet a kde se pobavit. Pochybuji o tom, že něco takového bude někdy pracovat.“

„Zavřít na doživotí,“ reagoval mimo jiné na článek Karel.

Hlas lidu: Havárka v opilosti? To je lumpárna

Představte si situaci, kdy řidič pod vlivem alkoholu sedne za volant, srazí chodce a z místa nehody ujede, aniž by poskytl první pomoc. Tak jako to udělal Opavan Radek Uli, o němž píšeme výše. Jaký trest by v podobném případě uložili občané Opavy a okolí?

„Těžko říct. Může se stát, že se opije jen příležitostně, ale pokud pije pravidelně a sedá za volant, tak bych mu odebrala řidičák, uložila finanční pokutu a samozřejmě poslala do vězení,“ uvedla pětapadesátiletá Šárka Klobouková z Opavy.

„Nehoda se samozřejmě může stát, ale když je pod vlivem alkoholu, tak to bych mu napařila deset let,“ řekla důchodkyně Helena Šromová. Jasný názor má třiatřicetiletý Jan Prejda: „Určitě ten nejhorší trest, bez debaty.“

Podobný názor má Dagmar Šafránková: „Když způsobí zranění a neposkytne první pomoc, tak by měl jít sedět na doživotí. Co jiného takovému člověku?“ Opatrnější v mínění je Opavanka, která nechce být jmenována: „Osobně bych nesoudila, záleží na mnoha okolnostech. Například kolik měl vypito, jestli není duševně nemocný. Je to hodně individuální a je těžké najít správný metr.“

Osmadvacetiletý voják z povolání řekl: „Nevím, jak je to přesně nastavené, ale jestli po polovině trestu za dobré chování propouští, tak deset let určitě.“ Studentky Kateřina Baronová a Veronika Zemanová se shodují: „V takovém případě je to jen jeho vina, takže by měl jít do vězení a určitě také dostat nějakou peněžní pokutu.“

Student VŠ z Opavy řekl: „To je těžká otázka, nevím, jaký trest by byl dostatečný pro takového člověka, asi tak deset let?“ Jeho kamarád nesouhlasí: „Jen deset? Já bych dal teda více, alespoň patnáct.“ Osmadvacetiletý grafik Tomáš K. uvedl: „Dal bych mu trest ve výši minimálně deseti let a doživotní abstinenci. Ale na ukládání trestů jsou tady kompetentnější lidé než já.“

Zdánlivě jednoduchá otázka vyvolávala také diskuse. Výrobní inženýr Petr Novák řekl: „Když způsobí smrt, ať zemře taky.“ Jeho kamarád, student Tomáš Masnica, oponuje: „Nedokážu to posoudit, je to hodně subjektivní, liší se případ od případu. Ale trest smrti?“ Petr pokračuje: „Když něco uděláš, tak za to musíš nést následky,“ a vypráví:

„Kamaráda srazil opilec a teď má zčásti ochrnutou nohu. Ale samozřejmě záleží, jestli má člověk v krvi tři nebo dvě desetiny promile,“ a uzavírá diskusi: „Pokud se nemýlím, tak třeba ve Španělsku mají povoleno půl promile a vyšší nehodovost tam není.“

Josef Hendrych z Opavy má na věc jasný názor. „Uložil bych trest tvrdý, nepodmíněný. Když někdo spáchá nehodu za střízliva, tak je to tragédie, ale v opilosti to není nic jiného než lumpárna.“

Soud s řidičem, který litoval

Studenti druhého ročníku Mendelova gymnázia sledovali uplynulou středu hlavní líčení s šestadvacetiletým Janem Kuchejdou z jedné obce na Opavsku. Jeho případ potvrzuje rčení, že cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly.

Na 26. září 2009 by obžalovaný nejraději zapomenul. Jako nezaměstnaný využil nabídku čtyřiapadesátiletého známého a šel mu pomáhat se stavbou pergoly. Muž se projevil jako dokonalý hostitel, na stůl postavil láhev vodky s láhvemi piva, sám si zavdával a pobízel k tomu i pomocníka. Pak jim došly cigarety a domácí pán rozhodl, že se pro ně vypraví do blízkého města.

Protože byl opilejší než obžalovaný, trval na tom, že řídit jeho vůz musí on. „Já jsem původně nechtěl, ale odporovat nemělo význam, protože mi to přikázal a v tu chvíli to byl můj šéf,“ řekl Kuchejda.

Kolem 16. hodiny společně nasedli do vozu a přibrali i sestru obžalovaného. Na rovném úseku silnice z Kozmic do Hlučína vůz náhle vybočil ze silnice, přerazil patník, v příkopu narazil do betonové překážky a Škoda Fabia se převrátila se na střechu, pod kterou vyhasl život jejího majitele.

Na průběh nehody si obžalovaný nepamatuje. „Vím jen to, že těsně před ní otevřel můj spolujezdec dveře a já jsem chtěl, ať je zase zavře, a vtom se to stalo. Když jsem se dostal z vozu ven, byl jsem v šoku a chtěl jsem po sestře, ať policajtům řekne, že řídil ten druhý. Ani jeden z nás nebyl připoutaný pásem,“ vzpomínal.

Projevil lítost, přiznal vinu a také ochotu zaplatit pozůstalým, co budou chtít. Z jeho chování bylo zřejmé, jak moc ho tragická událost zasáhla. Jeho sestra rovněž neví, proč vůz sjel mimo cestu. Obtížně se vysoukala ze svého zadního místa a u vozu našla ležet majitele auta mrtvého. Utíkala zastavit nějaké auto a pak se vrátila, aby bratrovi pomohla vyprostit se ven.

O tom, že jejich známý je mrtvý, mu nic neřekla. Oba pak byli dopraveni do nemocnice. Nejdřív sice skutečně uvedla, že bratr neřídil, ale později to nevydržela a z vlastní vůle se na policejní stanici ke lži přiznala. Dobře udělala, protože se tím vyhnula trestnímu stíhání za křivou výpověď.

Podle znaleckého posudku jel obžalovaný rychlostí mezi 72 až 96 kilometry za hodinu a škodovka neměla žádnou technickou závadu, která by mohla havárii zavinit. Znalec připustil, že přední dveře mohly být otevřeny už před nehodou.

Soudce obžalovanému přičetl k tíži alkohol před jízdou se smrtelným následkem a k dobru projevenou lítost i řádný způsob života. Trest ve výši ročního pobytu ve věznici s dohledem, pětiletý zákaz řízení motorových vozidel a náhradu škody Jan Kuchejda na místě přijal a státní zástupkyně s ním rovněž souhlasila.

Soudce Jaroslav Khul: Řidiči jsou nepoučitelní

Jako soudce opavského okresního soudu přichází nejčastěji do styku s řešením dopravních nehod. Mnohé případy končívají tragicky, a zachování nutného nadhledu proto od něj vyžaduje značnou psychickou odolnost.

Názor na řidiče máte asi vyhraněný?

Na naše je profesně i soukromě většinou negativní. Dráždí mě jejich bezohlednost i arogance. Každoročně jezdívám s rodinou do Rakouska a tam si jízdu místních řidičů doslova vychutnávám. Jsou pozorní, ukáznění a ohleduplní.

Včem vidíte příčinu?

Hlavně v tom, že čeští řidiči nemají žádný respekt k zákonu a jeho porušování berou jako nějaký sport. Dodržovat předpisy prostě nepovažují za přirozené chování.

Jak je z bludu dostat?

Léčba existuje, jen ji naordinovat. Radikálním řezem takového nemocného stavu by mohly být tvrdší sankce. Měly by být podobné těm, jaké už dříve zavedly vlády v Německu nebo v Rakousku a teď i na Slovensku. U nás se míjejí účinkem hlavně proto, že při nich dopravní policisté bývají pranýřováni víc než bezohlední řidiči.

Je jim vytýkáno například to, že schovaní „za bučkem“ tajně měří rychlost a pokutují provinilce. Jako by policista musel být nutně viditelný. V Rakousku jsou dopraváci s radary schovaní například v autobusových zastávkách a zjištěné hříšníky bez milosti kasírují. Nikdo se nad tím nepozastavuje.

Uvízly vám v paměti některé souzené případy?

Těch je na román. Dodnes vzpomínám na smrtelnou nehodu mezi náklaďákem a cyklistkou. Žena jela na kole ke křižovatce u „Bezručáku“ a těsně za ní se prokazatelnou třicítkou pohybovala Tatra, naložená kamením.

Na semaforu blikla oranžová a cyklistka na místě zastavila, což řidič těžkého náklaďáku nezvládl a přejel ji. Na tak krátkou vzdálenost neměl šanci zastavit a stát zůstal až v prostředku křižovatky. Přitom byl střízlivý a nejel rychle, riskantně ani proti předpisům.

Typickou českou vlastnost představuje spěch, ale určitě je lepší být až v šest hodin doma než už v půl šesté v márnici.

Je a to by si měl uvědomit každý řidič už proto, že právě rychlost je příčinou každé druhé nehody. Mladík za volantem auta se řítil městskou částí, jako by ho někdo honil a doslova bez pokusu zabrzdit srazil ženu, která přecházela silnici. Svým vozem ji doslova roztrhal na kusy.

Nebo mladík, který si vezl slečnu v silném terénním voze a svištěl ke křižovatce jako po závodním okruhu. Chtěl stihnout zelenou a v zatáčce dostal smyk. Smetl několik stojících vozů a narazil do zdi domu. Sám vyvázl celkem bez pohromy, ale jeho spolujezdkyně na místě zemřela.

Hřbitovy se plní i chodci s představou, že jsou na přechodu v bezpečí.

To je oboustranný problém a vinu pokaždé nenese jen řidič. Hlavně děti a starší lidé většinou neumí odhadnout rychlost a vzdálenost přijíždějícího vozu. Na přechod vstoupí často na poslední chvíli. Dokonce jsem měl i případ, kdy naprosto střízlivý chodec vstoupil do silnice tak, že projíždějícímu vozu narazil do boku.

Svou nepozornost přežil, ale byl těžce zraněný. Hodně riskují i cyklisté při snaze přejet na kole přes přechod v přesvědčení, že mají stejnou přednost jako chodci. Není to pravda, protože nejsou chodci.

Opilý řidič je prý veselý vrah, který z nehody vyvázne zpravidla bez úhony.

Bývá to tak. Způsobí však těžké zranění nebo smrt nevinných lidí, kteří jedou v souladu s předpisy. V dopravě jsou takoví řidiči něco jako odjištěný granát. Vzpomínám na případ tří asi dvacetiletých dívek, které se vydatně posilňovaly alkoholem. Jedna z nich se rozhodla vyzkoušet, jak se řídí auto.

Řidičák ještě neměla, ale vypůjčila si vůz kamarádky a všechny tři slečny vyrazily na cestu. Řidičce však vběhl do silnice zajíc, ona se lekla, strhla řízení do boku a bylo zle. Zajíce stejně přejela, ale narazila do stromu a jedna její kamarádka se domů už nikdy nevrátila.

Provinilá dívka vyvázla bez zranění, ale musí zaplatit náklady, přesahující milion korun. Příjmy žádné nemá, a tak svým opileckým nápadem přivedla do neštěstí nejenom rodinu zemřelé dívky, ale i tu svou.

Dopravní nehody někdy bohužel nepostihují jen viníky.

Jejich následky znám za ty roky až moc dobře. Proto se snažím minimalizovat hlavně dopady na rodiny zúčastněných. Dám jednoduchý příklad: sebrat provinilci řidičák není problém, ale vědomí, že to může pro jeho rodinu znamenat doslova existenční katastrofu, to už problém být může.

Opilec zabil dvě dívky

Následující případ spadá do kategorie případů, na které nelze zapomenout. A to již od něho uběhlo pět let. Dva mrtví a čtyři zranění. Tak dopadla na podzim roku 2005 havárka v Píšti.

Opilý řidič tehdy v nočních hodinách najel do hloučku lidí stojících před diskotékou. Nabral je na kapotu a rozmetl. Jedna dívka tehdy zemřela na místě, druhá záhy poté. Další dva lidé byli zraněni těžce, ostatní středně těžce.

Redakce uplynulý týden oslovila starostu Píště Františka Jaroše a ptala se, jestli je opilý řidič zpět na svobodě. „Bohužel nevím, tyto informace nám nikdo nesděluje,“ uvedl starosta.

Alkohol: Kritické jsou víkendy

Z policejních statistik je jasné, že alkohol hraje v nehodovosti na silnicích velmi významnou roli. Pro porovnání: v roce 2008 se opilí řidiči podíleli na Opavsku na 107 nehodách, nejvíce v Opavě (39) a v Hlučíně (25). Na nich se jako viníci podíleli v 91 případech řidiči aut, ve 13 pak cyklisté a třikrát chodci.

Kritickým dnem byla jednoznačně neděle (27 nehod), pak sobota (22) a čtvrtek (15 nehod). Na silnici v souvislosti s těmito nehodami zemřely dvě osoby a byla způsobena celková škoda 4 025 300 korun. V roce 2009 to bylo sice jen 81 nehod (např. Opava 36, Hlučín 18), ale zvedl se počet řidičů s alkoholem v dechu, kteří byli během jízdy policisty zastaveni a kontrolováni.

U všech nehod, jejichž účastníkem byl řidič auta nebo jízdního kola s alkoholem, byl jako viník označen právě on.V63 případech to byl řidič auta, v 17 cyklista a v jednom chodec. Celkem 41 z nich se sice obešlo jen s hmotnou škodou na majetku, kdy součet dosáhl výše 3 774 300 korun, ale ve zbývajících zemřelo celkem šest osob a dalších pět utrpělo velmi těžká zranění.

Zajímavý je i pohled na místa, kde se tyto nehody udály – celých 69 z nich se stalo uprostřed obcí a jen 12 mimo obydlené části. Určitě pak nepřekvapí, že nejkritičtějším dnem týdne je sobota (25 nehod), pátek (14) a neděle (13 nehod).

Jitka Hrušková, Iva Adamčíková, Michaela Kubicová, Veronika Schindlerová, Martin Kůs

14.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Souhrn fotbalového víkendu

FC Hlučín – FC Odra Petřkovice 2:1
9

MSFL: Hlučín - Petřkovice 2:1

Pro třináctiletého cyklistu letěl do Vávrovic vrtulník

U vážné nehody třináctiletého cyklisty zasahovali v sobotu 21. října záchranáři ve Vávrovicích.

Na Opavsku zvítězilo ANO

V opavském okrese se letošní volební účast vyšplhala na 60,11%. Výsledky jednotlivých stran prakticky kopírují ty celorepublikové.

II. LIGA: České Budějovice - Opava 2:1

/3 x VIDEO, FOTOGALERIE/ Přímý souboj o první místo nedopadl pro opavské fotbalisty dobře. Slezané na Střeleckém Ostrově prohráli s domácími Českými Budějovicemi. Hosté znovu doplatili na chyby v defenzivě.  

KOOPERATIVA NBL: Opava - Děčín 87:71

/2 x VIDEO, FOTOGALERIE/ Opavští basketbalisté jedou dál na vítězné vlně. V sobotu večer si v městské víceúčelovce vyšlápli na těžkého soupeře z Děčína. Ve druhé půli svého protivníka jasně přejeli a nakonec si dokráčeli pro zaslouženou výhru v poměru 87:71.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení