„Ze dvou nákladních aut zatím neznámý pachatel vypáčil víčka nádrží a odcizil celkem osm set padesát litrů motorové nafty v hodnotě dvacet osm tisíc korun,“ řekla včera k případu policistka Dagmar Schindlerová s tím, že navíc oprava poničených nádrží bude stát šestatřicetiletého majitele z Hlučínska dalších 11 tisíc korun.

Pro policisty z Hlučína tak začalo pátrání po zloději. A není jediné, které tento týden zahájili.

Čtyřicet litrů motorové nafty zmizelo také ve Smolkově, kde zloději vypáčili víčko nádrže bagru Komatsu a kvůli čtyřiceti litrům nafty udělali jedné otické společnosti škodu za čtyři tisíce korun. Trochu kuriózní je pak krádež nafty z areálu v Opavě-Kylešovicích, kde zloději rozpletli pletivo oplocení a vypustili dvě stě litrů nafty za šest a půl tisíce korun z nádrže lokomotivy ostravského provozovatele.

Krádeže motorové nafty z pracovních strojů nebo nákladních aut patří na Opavsku mezi poměrně časté případy řešené policisty. Zloději mají jedinečnou šanci nejen na parkovištích firem, ale také na stavbách či opravách silnic. Vykradení nádrží vlaku je ale novinka. Protože ale většinou zmizí nafta v desítkách až stovkách litrů, je jasné, že na místo musí přijet autem se sudem nebo jinou nádrží.

Zatím asi největší lup na Opavsku se stal v červnu 2009, kdy ze tří vedle sebe zaparkovaných aut v Kozmicích zmizelo více než jeden tisíc litrů nafty.

Podle Dagmar Schindlerové hrozí pachatelům v případě odhalení za tyto krádeže až dva roky vězení. Důvodem k tomu je zisk. Podle zdroje blízkého nákladní dopravě není až taková výjimka, že soukromí řidiči bývají osloveni a je jim nabídnuta nafta. Její cena je pak výhodná, řádově o šest až deset korun levnější. Dnes stojí u pumpy nafta průměrně mezi 33 až 34 korunami. takže je to nabídka lákavá.

Má to ale své riziko. neznámý původ nafty by se mohl vymstít například při poruše motoru, kdy chybí doklad, odkud je nafta čerpána. Podle některých názorů ale většina ukradené nafty mizí za hranicemi Polska, a to i přesto, že tam je nafta levnější a například pro zemědělce dotovaná.

„Tyto informace vzhledem k probíhajícímu vyšetřování kriminalistů nemůžeme ani potvrdit, ani vyvrátit,“ tlumočila vyjádření vyšetřovatelů Dagmar Schindlerová. Jen doplnila, že touto kriminalitou se zabývají policejní specialisté, kteří mají stále co dělat. Zabránit totiž těmto krádežím není jednoduché. Nechávat náklaďáky a pracovní stroje na stavbách přes noc s prázdnými nádržemi a tankovat až ráno je pro stavbaře prakticky technicky neřešitelné a nepomáhají ani zámky na nádržích či ploty kolem.