A bude hůře. Trhem totiž otřásá nejistota spojená nejen s válkou na Ukrajině, ale i s možnými dalšími vlnami koronaviru. „V tuto chvíli je bohužel zcela nemožné odhadovat konkrétní čísla. Do trhu nadále vstupuje velmi mnoho proměnných. Mimo jiné i další dílčí omezování výroby v Asii kvůli šíření pandemie covidu-19 i ještě nesaturovanému trh s polovodičovými čipy,“ okomentoval výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Zatímco nejoblíbenější model Škoda Fabia mohli Češi pořídit podle oficiálního ceníku v loňském roce od 264 900 korun, letos cena začíná od částky 339 900. Jedná se ovšem o zcela nový model fabie. Podle automobilky navíc i v základní výbavě disponuje více systémy.
Také mezi Čechy oblíbený vůz Hyundai I30 hatchback se prodával od srpna loňského roku podle oficiálního ceníku v akční ceně za 339 900 korun. Od dubna je to o dvacet tisíc více, tedy 359 900.
Třicet tisíc navíc
Někteří ekonomové pak předpokládají zdražování v průběhu letošního roku. Za nový automobil se základní výbavou by si letos mohli Češi připlatit dalších 30 tisíc korun. „Růst cen osobních automobilů bude pokračovat a bohužel bude i zrychlovat. Potvrzuje se tak trend posledních let,“ uvedl analytik EY Petr Knap.
Zdražování se netýká jen evropských automobilek. Růst vstupních nákladů trápí všechny výrobce. Ne každý ale okamžitě zdražuje. „Cenová politika a marketingové strategie jsou v různých koncernech nastaveny odlišně, a proto lze očekávat i různé tempo růstu prodejních cen automobilů,“ podotkl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek si myslí, že i vzhledem k současné situaci je reálný scénář dalšího zdražování. „Nemyslím, že se něco změní. Automobilky jednají naprosto logicky. Nabízejí bohatší modely a dražší elektromodely, takže zlevnění automobilů se rozhodně nedočkáme. Aby auta zlevnila a stala se dostupnější, musela by nastat nějaká hospodářská krize, aby se na trhu objevila nadbytečná nabídka,“ vysvětlil ekonom Dufek.
Nedostatek nových automobilů ovlivňuje i trh s ojetinami. Cena nejžádanějších vozů s maximálním stářím tři roky a průměrným nájezdem kolem 17,2 tisíce kilometrů kvůli vysoké poptávce roste. Meziročně se jedná o čtvrtinové zdražení. Ve srovnání s rokem 2020 pak ceny vzrostly o dvaačtyřicet procent.
Podle analýzy společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna, nejvíce za uplynulé dva roky zdražily secondhandové tříleté vozy Volkswagen Golf. Zatímco v roce 2020 se prodával model za průměrnou cenu 399 tisíc korun, aktuálně je to 630 tisíc. Ze škodovek pak nejvíce zdražila tříletá Octavia, a to z 489 tisíc na současných 679 tisíc.
Ceny nových aut
Škoda Fabia: 339 900 Kč
Škoda Octavia: 519 900 Kč
Škoda Kamiq: 427 900 Kč
Hyundai i30: 359 900 Kč
Škoda Karoq: 638 900 Kč
Zdroj: Oficiální weby Škoda Auto, Hyundai