Není to přitom ledasjaká stavba. Zmiňovaný úsek jihočeské D4 totiž bude vůbec první soukromou dálnicí v Česku. Autostrádu soukromníci za tři roky a osm měsíců postaví a následně ji budou 25 let provozovat.  Řidiči by se po ní měli projet v říjnu roku 2024. 

Při přejezdu ze „státní“ do soukromé dálnice by řidiči měli poznat o něco vyšší komfort. Stavbaři tu totiž hodlají položit tišší a technologicky dokonce rovnější asfalt než bývá zatím v Česku zvykem. Provoz na dálnici bude pod drobnohledem automatického operačního systému a data z něj zamíří do  speciálního nově vzniklého velína. I na soukromé dálnici ale samozřejmě budu platit klasické dálniční kupony, v tom žádný rozdíl proti eráru nebude.  

Mapa znázorňující, kudy povede dálniceMapa znázorňující, kudy povede dálniceZdroj: ŘSDDostavěnou část dálnice D4 spolu s dalšími již postavenými 16 kilometry a silnicí I/20 bude poté dalších zhruba 25 let provozovat konsorcium DIVia tvořené firmami Vinci a Meridiam, které uspělo v soutěži s nabídkou 16,6 miliardy korun. Stát začne soukromému investorovi dálnici splácet po dokončené výstavbě a po uplynutí sjednané doby ji převezme. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) bude stát, v případě snížení kvality dálnice, koncesionáře pokutovat srážkami z měsíčních splátek.

V praxi to znamená, že pokud například dojde k omezení jízdních pruhů či opravy vozovky z důvodů výmolů, bude konsorcium nejen financovat samotnou rekonstrukci, ale také se mu po dobu rekonstrukce sníží měsíční poplatky od státu.

Roste tlak na rychlejší opravu i stavbu

To oceňují i ekonomové. Kvůli takovýmto pokutám roste tlak na rychlejší opravu i stavbu samotné autostrády. „Takto nastavené podmínky jsou výhodné zejména pro běžné občany, kteří jezdí do práce a z práce a propustnost dálnice a kvalita vozovky jsou pro ně důležité. Vydělá na nich ale i stát, protože koncesionář od začátku ví, že projekt bude provozovat po dobu 28 let, a tak vhodně zkombinuje úvodní investici s navazujícími investicemi v rámci životního cyklu, aby dlouhodobě udržel požadovanou kvalitu. Celkové náklady projektu jsou tak nižší, než kdyby stát projekt realizoval tradiční cestou,“ vysvětluje Jan Ornst, manažer pro infrastrukturní poradenství z České spořitelny.

Ačkoliv je výstavba takto dlouhého úseku v Česku výjimkou, ve světě se tímto způsobem dálnice a rychlostní silnice stavějí běžně. Zkušenost s takovým tempem realizace má i společnost Eurovia, která bude v rámci konsorcia hlavním stavitelem.

„Eurovia CS vybudovala na Slovensku v rámci PPP projektu za 25 měsíců najednou 52 kilometrů rychlostní komunikace mezi Nitrou a Bánskou Bystricou,“ připomíná mluvčí firmy Iveta Štočková. Na jihočeské autostrádě se podle ní bude pracovat s maximálním nasazením. „V době plné sezony předpokládáme na místě stovky lidí a strojů,“ zdůrazňuje Štočková.

V současné době je v provozu 37,2 kilometrů dálnice D4 v úseku Jíloviště – Příbram a bez mála 14 kilometrů mezi obcí Radobytce a Pískem. I když z Prahy do Jíloviště vede čtyřproudá komunikace, zařazena mezi dálnice být nemůže z důvodu absence doprovodné komunikace.

Po dostavbě dvaatřiceti kilometrového úseku Příbram – Radobytce pak bude k dispozici přímé silniční spojení mezi hlavním městem a Pískem v jižních Čechách.  Projekt PPP dálnice D4 je historicky prvním, který se začne realizovat. Dosud jediným a smutným pokusem o soukromou dálnici byl projekt „ostravské“ D47 z éry vlády Miloše Zemana. Jeho následovníci projekt za 125 miliard korun, na který nebyla uspořádána řádná soutěž, zrušili kvůli podezření z korupce.