A nebylo to poprvé. První letadlo tohoto typu zde našli loni na podzim. U obou nálezů stál amatérský hledač válečné techniky Daniel Halfar z Kobeřic, který místo na základě výpovědí pamětníků označil. Obě letadla mu pomohl lokalizovat detektor kovů.

Daniel Halfar pak na místo pozval skupinu nadšenců a leteckých badatelů z Klubu přátel Suchdolu n.O. sekce vojenské historie, kteří pracují pod Muzeem městyse Suchdol nad Odrou. „Spolupracuji s nimi, protože to dělají na profi úrovni a informují i ruskou stranu," vysvětlil spolupráci Daniel Halfar.

Věděl, mlčel, pomohl najít

Tento muž, profesí truhlář, se amatérsky zabývá vojenskou historií. Kde se asi v zemi skrývá druhé letadlo, věděl už v době nálezu prvního stroje, ale mlčel. „Nechtěl jsem, aby se to dostalo do nesprávných rukou, aby to prostě někdo nevybral," zdůvodnil. Podle jeho slov je v sobotu nalezené letadlo stejného typu jako jeho předchůdce, bombardér Petljakov Pe-2 s tříčlennou posádkou.

Daniel Halfar však má před sebou výzvu ještě do třetice. Rusové totiž nad touto oblastí postrádají celkem tři letouny. Trosky dvou z nich už světlo světa opět spatřily, třetí ještě pod zemí odpočívá. A pan Halfar už prý nějaké stopy má. Jako v předešlých dvou případech si však toto tajemství z důvodů výše napsaných ještě nechá pro sebe.

Zahynul v letadle sám velitel?

Slovo nyní dejme Petru Bartošíkovi, který se svými kolegy pátrá na Opavsku po havarovaných sovětských letadlech z doby druhé světové války. „Zabýváme se tímto dlouhá léta," říká Petr Bartošík z Klubu přátel Suchdolu n.O.

On i jeho kolegové vkládali do nálezu tohoto druhého stroje velké naděje. Zatímco u prvního bombardéru poblíž Albertovce se jim nepodařilo pro nedostatek důkazního materiálu objasnit jména osádky a další náležitosti, nyní doufali ve větší štěstí.

Podle nalezeného výrobního čísla motoru totiž s devadesátiprocentní jistotou míní, že našli místo dopadu bombardéru, v němž seděl a zahynul sám velitel 6. bombardovací pluku 219. bombardovací divize pplk. Grigorij Tichonovič Kačalej i s ostatními členy osádky. Bylo mu tehdy sedmatřicet let.

Je tomu ale opravdu tak? Petr Bartošík spekulovat nechce. Vše prý bude ještě záležet na zjištěných údajích při terénním průzkumu a konfrontaci s archivními materiály a výpověďmi pamětníků. „Byla mimo jiné nalezena výrobní čísla obou motorů Klimov, která by mohla být klíčem k objasnění celého případu" prozradil Petr Bartošík.

Krutý příběh

Stroj byl sestřelen 24. března 1945 německým protiletadlovým dělostřelectvem. Posádka měla za úkol bombardovat letiště nedaleko Bolatic a už se vraceli zpět, když se velitel rozhodl, že si ověří účinky bombardování. Tak stroj otočil nazpátek a dostal zásah," vypráví Petr Bartošík.

Bombardér se dostal do pravotočivé vývrtky. Seděli v něm tři muži. Dva zůstali uvnitř, zadní střelec vyskočil. Jeho padák se však zachytil za směrovku a padající letadlo ho stáhlo dolů. Jeho tělo našli po kouskách po celém poli. Bombardér se zaryl do země, jeho motory byly v hloubce tří a půl metrů.

„Našli jsme mimo jiné kabinu s lidskými ostatky, které nyní putují na odbornou expertizu. Pak budeme vědět víc," doplnil informace k sobotnímu unikátnímu nálezu Petr Bartošík.