Úsporná opatření, ale také kroky ke zvýšení komfortu cestujících má v dohledné době v plánu vedení městského dopravního podniku. O co konkrétně jde?

„Zatím ve třech autobusech a trolejbusech se objeví USB dobíjecí místa pro mobilní telefony. Stane se tak pravděpodobně už 1. srpna," upozornil ředitel dopravního podniku Jaromír Walaski s tím, že se ladí také možnost platby kartou v předprodeji a dotahuje se projekt inteligentních zastávek. Těch nakonec bude dvacet, konkrétně 16 zastávek a 4 označníky. V průběhu let 2017 a 2018 dojde také k doplnění vozového parku o deset trolejbusů na bateriový pohon.

„Díky včasnému podání žádosti je vysoce pravděpodobné, že v tomto dosáhneme na dotaci," doplnil Jaromír Walaski. Další novinkou bude rozšíření trati Bílovecká. „Jedná se o investici ve výši čtyřiatřiceti milionů, která bude více než z osmdesáti procent krytá dotací," řekl Jaromír Walaski.

V oblasti úspor má společnosti pomoci optimalizace oběhu vozidel, kterou provede externí firma. Na šestnáctém jednání zastupitelstva došlo také na problémy, se kterými se dopravní podnik potýká. Tím základním je pokles lidí, kteří autobusy a trolejbusy používají. Zatímco v roce 2005 jich bylo kolem čtrnácti milionů, loni služeb MHD využilo přes deset milionů. Dalším výrazným problémem jsou platy řidičů, kteří průměrně berou mírně přes 22 tisíc.

„V reálu dostanou 15 až 16 tisíc čistého. V rámci celorepublikových měřítek se pohybujeme na spodních příčkách.

Často na to řidiči reagují: „To vám děkuji, tady pracovat nebudu." Existuje tedy velká migrace. V reakci na no chceme dotovat pořízení řidičského oprávnění, což představuje přibližně padesát tisíc. Smlouva bude postavena tak, že pokud pro nás bude pracovat pět let, splatí tím tuto částku," uvedl Jaromír Walaski. Problémy ale budou i s dalšími místy, jakou jsou mechanici nebo karosáři.

Jak vyplynulo z jednání ředitele dopravního podniku s řediteli učilišť, o tyto obory je stále menší zájem a věkový průměr zaměstnanců MDPO roste. Z řad občanů zazněl také dotaz na zavedení jízdného zdarma pro cestující nad sedmdesát let. Ti mají v tuto chvíli slevu 91 procent.

„Za čtrnáct dnů dojde k prezentaci zástupců Fakulty veřejných politiky Slezské univerzity. Představí radě města výsledky studie, která zahrnuje také čísla opisující tuto problematiku. Poté bude na radě, jak se rozhodne," dodal Jaromír Walaski. Připomeňme, že v minulosti opavský primátor Radim Křupala (ČSSD) avizoval, že pokud návrh zastupitelé schválí a naleznou se v rozpočtu peníze na pokrytí ztráty příjmů z jízdného, senioři by mohli jezdit zdarma od září, pravděpodobněji spíše od nového roku.