Cestujícím nabídnou větší komfort, ale také menší kapacitu než dosud. Na provozovatele linky běží soutěž. Jak upozornil server Zdopravy.cz, jde o podmínku dotace.

Jde o 36. RegioPanter z velké rámcové smlouvy Českých drah se Škodou Transportation. Během letošního roku mají jezdit na trase dvě jednotky. Tato dvouvozová je dočasným řešením, do června dorazí dvě třívozové. Kraj od letošního roku rozdělil spojení z Opavy až do Českého Těšína na dvě linky, obě končí a začínají v Ostravě-Svinově.

Automobilka Tatra Trucks. Ilustrační foto.
Automobilka Tatra Trucks v Kopřivnici vyrobila více aut a navýšila tržby

Nové jednotky mají kapacitu 147 míst k sezení. CityElefant má dvojnásobnou kapacitu. Cestující budou mít větší jistotu, že pojedou nízkopodlažním a klimatizovaným vlakem. Kvůli nedostatku vozidel musely České dráhy na tyto výkony v posledních dnech nasazovat i motorové vozy či jednotky.

Čtyřletý kontrakt

České dráhy mají provoz na této lince jistý do konce roku. Od prosince 2023 má na lince jezdit dopravce, který vzejde z veřejné soutěže a bude provozovat jednotky nakoupené s evropskou dotací Českými drahami. Jde o podmínku dotace.

Odhadovaná hodnota zakázky v nabídkovém řízení na čtyři roky je 236 milionů korun, jediným kritériem je cena. I když se logicky nabízí, že by měly vlaky provozovat České dráhy, které je vysoutěžily, může nastat i situace, že zakázku získá jiný dopravce. Otázkou ale je, zda pouze čtyřletý kontrakt bude konkurenty zajímat.

Nejoblíbenější barvou je u řidičů v Česku šedá, na druhou příčku se derou bílé varianty aut. Bílý byl v roce 2022 každý čtvrtý nový vůz
Barvy aut v Česku ztrácejí na pestrosti. Mezi značkami hraje stále prim Škoda

„Dle obchodních podmínek bude dopravce vzešlý z nabídkového řízení povinen nabýt vlastnictví k vlakovým jednotkám od dopravce České dráhy, který byl žadatelem o dotaci na pořízení vlakových jednotek RegioPanter a byl zadavatelem zakázky na dodávku předmětných vlakových jednotek,“ vysvětlila loni mluvčí Moravskoslezského kraje Miroslava Chlebounová.

Pokud vyhrají České dráhy, zůstanou nadále majitelem ony. Podobný model výběru dopravce je v Česku unikátem.