Ti ostatní se pak tuto alarmující zprávu, podle které byli automaticky převedeni do zbytečně dražšího tarifu, mnohdy dozvídají od svých rozhořčených známých. Jako třeba Jana Duží z Ostravy. „O tom, že platím ČEZ neopodstatněně více, mi řekl soused. Ihned jsem tedy volala na jejich zákaznickou linku s tím, ať mě převedou na tarif nejnižší,“ sdělila paní Duží.

Ivo Měšťánek, manažer komunikace společnosti ČEZ, ale distributora energiebrání. Kritický e-mail podle něj vychází z nesprávného pochopení nových produktových řad.

Rozlučte se Comfortem, radí e-mail

Ale zpět na začátek. V čem tedy má údajný trik spočívat? „Každý odběratel elektrické energie před časem dostal od ČEZ brožuru Oranžový průvodce. Běžné kecy na kvalitním papíře jste asi zahodili stejně jako většina ostatních. Zásadní chyba, která z vaší kapsy přihraje ČEZ zbytečně téměř sto padesát korun ročně, které nemusíte platit,“ stojí dále v e-mailovém upozornění.

V brožuře je totiž napsáno, že vás dodavatel energie automaticky přesunul do tarifu Comfort. Ten prý obsahuje širokou škálu doplňkových služeb. Což znamená, že si třeba za místní hovorné můžete zavolat na zákaznickou linku. V ceně je i písemná korespondence s ČEZ. „Co však dělat, pokud máte na komunikování jiné kamarády než ČEZ?“ ptá se dále autor dopisu a hned přináší dobrou radu: „Tarif Basic vás vyjde ročně o 142,80 korun levněji při stejných cenách elektrické energie.

Jak tyto peníze ušetřit a jak především zabránit úplně zbytečné podpoře milovaného monopolisty, který vyplácí tak pěkné roční odměny našim milovaným členům jeho dozorčí rady? Zákaznická linka ČEZ je 840 840 840. Měla by stát místní hovorné.“ Na zmiňovaném čísle se můžete s tarifem Comfort rozloučit.

Oni už nevědí, jak by nás odřeli…

Učinila tak i Jana Duží. Hned poté, co se jí konečně podařilo s neustále přetíženými operátory spojit. „Nejprve mě přemlouvali, abych tarif neměnila, že přijdu o komunikaci zdarma. Jenže já se s nimi bavím tak jednou za pět let, a nemám proto zájem jim jen tak přispívat do jejich už tak nadité kasy,“ vyjádřila se dále postarší žena.

Nejvíce ji dle jejích slov naštvalo, že ač lidé dostali od ČEZ brožuru, těžko z té změti čísel mohli sami vyčíst, že jsou okrádáni. „Nikdo by to nevěděl, kdyby na to neupozornil ten dopis z internetu,“ uvedla ještě Duží. „Oproti minulému předComfortnímu období nyní ČEZ díky triku získává od každého milionu odběratelů navíc naprosto bezpracně dvanáct miliónů korun každý měsíc. Změna na tarif Basic je přitom, aspoň zatím, zdarma. Volal jsem tam a budu platit méně. A až je někdy v budoucnu budu volat, nebo jim psát jinak než mailem, tak zaplatím čtyřicet korun. V době bezplatných zákaznických linek! Oni už zkrátka nevědí, jak by nás odřeli…“ uzavírá rádce svůj dobře míněný dopis.

Nejde o žádné triky, tvrdí ČEZ

Jsou zákazníci energetického gigantu opravdu nevědomky okrádání? Podle Iva Měšťánka, manažera komunikace společnosti ČEZ, je tato informace nepravdivá. Ve svém vyjádření se proto snaží vše uvést na pravou míru. Uvedený e-mail podle něj vychází z nesprávného pochopení nových produktových řad. Tedy z domněnky, že dosud zákazníci využívali služby v rozsahu a ceně Basic, a od počátku roku byli převedeni na službu Comfort. Ve skutečnosti k ničemu takovému nedošlo.

„Nabídka Skupiny ČEZ byla od 1. ledna letošního roku rozšířena o nové dvě produktové řady, a to Basic a Exclusive. Stávající nabídka produktů byla marketingově pojmenována jako řada Comfort,“ vysvětluje na úvod Měšťánek. Tyto řady se dle jeho dalších slov liší rozsahem zdarma poskytovaných podpůrných služeb a také cenou. Všem zákazníkům byla přiřazena produktová řada, která odpovídá té, již měli dosud. Jen byla nově pojmenována jako Comfort.

Bez svolení zákazníka se nic nezměnilo

„Rozsah služeb je v ní shodný s těmi, které měli zákazníci před zavedením nových produktových řad. Způsob tvorby ceny je taktéž shodný se způsobem, který byl používán před zavedením nových produktových řad. Do ceny se tedy všem zákazníkům, kterým byla přiřazena produktová řada Comfort, promítlo pouze meziroční navýšení cen silové elektřiny ve výši 7,6 procenta. Bez svolení zákazníka se tak nezměnil ani rozsah obsluhy, na který byl zvyklý a který je zakotven do uzavřené smlouvy, ani nedošlo ke změně způsobu tvorby ceny,“ dementuje obsah e-mailu manažer komunikace.

Závěrem pak přichází s informací, že ČEZ vlastně nově nabízí možnost i ušetřit. „Zákazníci nově získali možnost zvolit si i řadu Basic, díky níž mohou uspořit 120 Kč ročně. V rámci této řady je zpoplatněno případné využití call centra nebo obchodních kanceláří. Zdarma je komunikace přes internet a písemná korespondence,“ uvedl dále Ivo Měšťánek a doplnil, že náročnější klienti mohou naopak přejít na službu Exclusive, díky níž pak mohou využívat specializované poradenské služby. Měsíčně si ale za ni oproti tarifu Comfort připlatí patnáct korun.

Nové produktové řady společnosti

ČEZ Comfort - osvědčený standard

Nejrozšířenější produktová řada zachovává osvědčené principy z předchozích let a zároveň zdarma poskytuje širokou škálu doplňkových služeb. Máte ji standardně nastavenou jako výchozí, případný výběr jiné produktové řady je pouze na vás a lze jej provést prostřednictvím zákaznické obsluhy. V ceně produktové řady Comfort je veškerá komunikace s obsluhou Zákaznických center, pracovníky Zákaznické linky Skupiny ČEZ, prostřednictvím internetu i písemné korespondence. Součástí služeb této produktové řady může být i využití některé z forem elektronické fakturace. Cena za měsíc je 40 korun bez DPH.

Basic - plaťte jen za služby, které využíváte

Basic je produktová řada se sníženou pevnou měsíční cenou. Oproti řadě Comfort vám přinese úsporu 10 Kč měsíčně. Některé služby poskytované prostřednictvím Zákaznických center nebo Zákaznické linky Skupiny ČEZ jsou však zpoplatněny. Tato řada se hodí pro ty, kteří využívají raději písemné nebo internetové komunikace. Ta je nabízena zdarma. Pokud se chcete ve věci dodávek elektřiny obracet osobně na Zákaznická centra nebo telefonickou Zákaznickou linku, jsou tyto služby zpoplatněny. Cena za měsíc je 30 korun bez DPH.

Exclusive - poradíme vám jak uspořit

Exclusive je produktovou řadou určenou pro náročnější z vás. Úroveň poskytovaných služeb je vyšší než u základní řady Comfort a blíží se již konceptu služeb osobního bankéře, jak je poskytují finanční instituce. Speciálně vyškolení pracovníci vám poradí buď na Zákaznické lince Skupiny ČEZ, anebo přímo v Zákaznických centrech ve všech větších městech. Součástí je rozšířené poradenství například ohledně energetických úspor, při výběru vhodných spotřebičů do domácnosti nebo způsobu zateplení domu. Vyšší úroveň služeb je hrazena formou zvýšené pevné měsíční ceny elektřiny. Cena za měsíc je 55 korun bez DPH.