Věže, kostely, parky nebo historické centrum. To je hlavní devíza slezské metropole a častý důvod, proč se sem jezdí dívat lidé z jiných končin. Pokud přijíždějí vlakem, je pak jednou z prvních věcí, které zde zažijí, vstup na chodník před nádražím. A výhodu prvního dojmu „bílé město" okamžitě ztrácí.

V loňském roce zde prohlubně v chodníku, kymácející se dlaždice a podemletá místa zívaly na chodce téměř na každém kroku. Letos to sice ještě není tak markantní, ale problémy se objevují znovu.

Opavanka: Kde je zakopán pes?

Některé úseky inkriminovaného chodníku jsou opětovně poškozeny rozviklanými dlaždicemi, někde vystupují hrany a hrozí, že o ně lidé zakopnou, jinde se již pomalu začínají rýsovat další prohlubně a s nadcházející zimou lze předpokládat, že se situace ještě rapidně zhorší.

„Často chodím podél opavského nádraží a všimla jsem si, že chodníky jsou opět nějak uvolněné. Zajímalo by mě, v čem je zakopán pes, že se tyto chodníky tak často musí spravovat. Vypadá to, že jsou nekvalitně udělané, ale třeba je to komplikovanější," nechává se slyšet kupříkladu Opavanka Leona Nachová.

Problémy se opakují rok co rok

Kdyby se jednalo o první problémy na daném místě, šlo by snad nedostatky přehlédnout a potichu počkat na nápravu. „Problémy s chodníkem před nádražím Opava-východ nemáme poprvé. Vždy nám nezbývá nic jiného, než věc reklamovat u firmy, která je za jeho rekonstrukci zodpovědná," říká mluvčí opavské radnice Ondřej Skácel a dodává: „Stejně je tomu i v tomto případě."

Pravda je, že z tohoto opotřebovaného a věčně spravovaného chodníku se stává již každoroční smutný evergreen. Vlastní jej město Opava a jeho výstavbu prováděla firma Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s., závod Ostrava.

Radnice chodník oficiálně převzala v roce 2008 a od té doby jej musela u stavitele reklamovat hned několikrát. Náklady, které byly vydány na stavbu, je těžké vyčíslit, neboť se jednalo o součást rozsáhlé rekonstrukce celé sousední vozovky.

Do nekonečna to takhle řešit nejde

Přes všechny způsobené problémy magistrát firmu dříve hájil. „S touto firmou jsme již spolupracovali na různých zakázkách dříve a naše zkušenost je dobrá," tvrdila například již vloni tisková mluvčí magistrátu Lada Dobrovolná a dodávala: „Všechny reklamace byly vyřízeny bez jakýchkoliv nákladů na město."

Co je to ovšem platné, když se sice vše zrekonstruuje, ale ty samé potíže vzniknou na místě po čase znovu? Zástupci ostravské společnosti se přitom dušovali, že i pro ně samotné jsou již neustálé reklamace neúnosné a udělají vše proto, aby k nim již nedocházelo.

Zároveň poukazovali na skutečnost, že za škody vznikající na chodníku nemusí nést vůbec vinu jakákoli nekvalita jejich práce. „Může to být způsobeno čímkoli. Například nesprávným používáním chodníku a řadou dalších příčin," uvedl jeden ze zástupců Firesta Fišer Jan Stupka.

Ať už je na vině stále se opakujících problémů s chodníkem cokoli, pravdou je, že takto to nemůže jít do nekonečna. Tento rok s největší pravděpodobností pěšinu opět obklopí ploty a bude se tu ve velkém rekonstruovat, ale zda to tentokráte bude již náprava trvalého charakteru, či jen další jednoroční záplata, to se teprve uvidí.