Kdo v sobotu zavítal do neplachovického zámku, vrátil se v čase, a to nejen díky historickým vozům. Organizátoři cisarské veterán rallye neponechali nic náhodě a do dobového oblečení se převlékli i všichni pořadatelé. Stejně jako organizátor celé akce Milan Trojančík z Veterán clubu.

Událost, která se stala tradicí

„Letos máme malý rekord, přijelo nejvíce účastníků," pochvaloval si Milan Trojančík, který před zámkem postával spolu se starostkou Neplachovic Danou Schreierovou. „Jsem za tuto akci moc ráda, určitě přispívá k dobré propagaci obce i samotného zámku.

Ani nedokážu odhadnout, kolik se letos přišlo podívat lidí, přicházejí a odcházejí průběžně po celý den," uvedla neplachovická starostka.

Vrak roadsteru stál dvě stě tisíc

Mezi historickými vozy se našla nejedna rarita. Ničí pozornosti například neušel Roadster MG A Jiřího Janoška z Veterán clubu Ostrava.

„Renovovali jsme s kamarádem jaguára XK 140 z roku 1957 pro jednoho Belgičana. Byl to roadster a já jsem se do takového auta zamiloval. Ale jaguár stojí neskutečné peníze. Tak jsem mu řekl, že kdyby se našlo něco podobného, tak ať mi z té Belgie zavolá. No a uplynul půlrok a zavolal, že je tam jeden roadster v hrozném stavu, ale že si mám přijet, že je to MGA z roku 55, který závodil v Le mans," vyprávěl Jiří Janošek příběh, jak přišel ke svému vozu.

Hned po telefonátu svého známého do Belgie vyjel a zaplatil i se clem dvě stě tisíc za vrak, což byl před dvaceti lety, kdy se tato událost odehrála, nemalý finanční obnos.

„Bylo to po havárii, takže komplet rozbité, nebyly tam ani podlahy a ani motor. Dneska s ním jezdím na různé soutěže po celé republice i do ciziny. Byl jsem s ním například na Velké ceně Maďarska nebo na Velké ceně v Brně," dodává Jiří Janošek.

Stejně jako u ostatních sběratelů není jeho roadster jediným výjimečným vozem v jeho garáži. Doma má ještě tři bavoráky z roku 1937, 38 a 39. S posledním zmíněným často vozí svatební páry, jak on sám říká, pro radost.

„Cisarská veterán rallye je s každým rokem větší," řekl její organizátor Milan Trojančík

Nablýskané historické motocykly a automobily zdobily v sobotu prostranství zámku v Neplachovicích. Konala se zde již devátá Cisarská veterán rallye.

Neplachovice Organizátor Cisarské veterán rallye Milan Trojančík se nějak netají tím, že vznikla podle obdobné akce konané na Prajzské. Sám pravděpodobně u nultého ročníku ovšem netušil, jak se rozroste, a že se stane v Neplachovicích tradicí.

Máte představu, kolik veteránu zde letos je?

V průměru jich bývá osmdesát, devadesát. Dneska je tu nějakých 118, takže je to náš takový malý rekord.

Jaké je časové rozmezí stáří zde přítomných vozů?

Z roku 1928 až po rok 80.

A jak se vůbec člověk dostane k vlastnictví takových krásných historických mašin?

Je to koníček, stejně jako někdo chodí na ryby. Je to o tom hledat. Najít si různé inzeráty na internetu nebo v novinách. V mnohých případech ale zdědí vlastníci vozy po rodičích. Pan Kupka má například Tatru po dědovi z roku 30.

Z jak širokého okolí k vám lidé na Cisarskou veterán rallye jezdí?

Jeden účastník je tu dokonce až ze Zábřehu na Moravě a jeden z Frenštátu. Jinak je to většinou z nedalekého okolí.

Nedá mi to se nezeptat. Je tato akce nějak inspirován Prajzskou veterán rallye?

Je to takový protipól té Prajzské, kterou jsem zhruba třikrát jel. Nultý ročník té naší cisarské byl vlastně opravdu spíš menší akce, letos už se jede devátý a s každým rokem je tato akce větší a větší.