„Nechal jsem auto od neděle stát před domem na parkovišti. Když jsem chtěl jet ráno do práce, otočil jsem klíčkem, trochu to zaškytalo a nic. Zkusil jsem to ještě pětkrát se stejným výsledkem, a pak raději auto zamkl a běžel na tramvaj,“ popisuje svou čerstvou zkušenost Martin z Ostravy.

Podle Jana Pončíka z autoservisu ve Vratimově se podobné situace stávají hlavně řidičům, kteří před zimou podcenili přípravu. „Je dobré si před zimou nechat zkontrolovat baterku jejich životnost je v průměru pět let. Když je baterka slabší, je třeba koupit novou. Příhodné je nechat si při její výměně v servisu zkontrolovat i samotné dobíjení,“ radí Pončík.

Kdo před příchodem mrazů prevenci zanedbal, má nyní v případě vybité baterky dvě možnosti. Pokud se motor aspoň trochu chytá, může řidič poprosit někoho známého a zkusit vůz nastartovat přes kabely a při jízdě ji nechat dobít. Pokud se startování vůbec nechytá, je dobré baterku rovnou vyměnit.

Další problém řidičům v těchto dnech nastává, když se auto sice podaří nastartovat, ale během chvilky motor „chcípne“. Příčinou je většinou zamrzlá voda v palivu. Tomu se dá předejít přidáním aditiv do nádrže, což dělá zhruba osmdesát procent majitelů dieselů a asi deset procent vlastníků aut s motorem na benzin, který je proti mrazům odolnější.

A co když řidič aditivum nepřidal a palivo přimrzlo? „Když je problém s palivem, pak je třeba zavolat odtah a řešit problém ve vytopené dílně nebo garáži. Někdy pomůže, když se tam jen auto na den odstaví, vyhřeje se, a vše je pak v pořádku,“ dodává automechanik.