Některé úřady v zemi však zaregistrovaly, že občané jejich linek zneužívali, zahlcovali operátory dotazy lidově řečeno mimo mísu a blokovali tak hovory těm skutečně potřebným. Nyní na podzim se linky spustily znovu.

Jeden hovor střídal druhý

Jak to vypadá na Opavsku? Takové vyhrocené situace jako v jiných částech republiky zde úřady naštěstí řešit nemusely. „Na jaře byly telefonátů desítky denně, zejména na začátku, kdy chyběly informace. Přes víkend pak spíš jednotky. Tehdy jich bylo násobně více než nyní. Byly dny, kdy se přijímal jeden hovor za druhým. Tím, že jsme krizový štáb Obce s rozšířenou působností Opava, volali třeba i starostové, kterým chyběly určité informace, to se teď výrazně zlepšilo,“ uvedl Roman Konečný z tiskového oddělení magistrátu.

A zatímco na jaře byl tématem číslo jedna nedostatek ochranných pomůcek, teď na podzim se řeší hlavně jídlo pro seniory, osoby v karanténě a nemocné. „Je to okolo 50 až 60 telefonátů denně, hovorů je ale podstatně méně, lidé už mají více informací. Při první vlně to byly telefonáty, zda třeba nemůžeme sehnat kontakt na nějaké známé, dovolat se na hygienu, lidé potřebovali poradit s aktuálním zdravotním stavem. Řešil jsem i paní někde z Čech, která se nemohla dovolat známým z Hlučína, zda ji nemohu sehnat nějaký jiný kontakt,“ dodává Roman Konečný.

Covid pak vystřídala povodeň

Ke stejným účelům jako ve slezské metropoli sloužila a slouží také linka v Kravařích, byť i zde je náplň hovorů jiná než na jaře. Tehdy na ni volali třeba i dobrovolníci, kteří pak pomáhali například s rozvozem roušek nebo dezinfekce.

„Dotazy se nyní většinou týkají provozní doby úřadu, které agendy jsou otevřeny. Nejvíce občané volají kvůli vyřízení občanských a řidičských průkazů, přijímáme také objednávky na zajištění nákupu potravin do domácností. Hovorů je méně, určitě je to dáno i tím, že lidé už se nyní na nouzový stav adaptovali,“ popisuje mluvčí města Eva Hanzlíková. Kravařské číslo ale neslouží jen problematice koronaviru. „V říjnu, když Kravaře zasáhla povodeň, sloužilo i jako povodňová linka,“ upřesňuje mluvčí s tím, že žádné zneužívání linky dosud nezaznamenali.

Telefon obsluhují strážníci

Také v Hlučíně fungují covidové linky, konkrétně dvě. Pokud na ně někdo zavolá, sluchátko na druhém konci zvedne strážník městské policie, neboť jde o čísla na jejich služebnu. Strážníci pak předávají informace o potřebách občanů vedení města.

„Linky byly již v první vlně v plném provozu, jednalo se o desítky hovorů denně. V současné době je jejich vytížení již minimální, neboť potřební lidé již mají kontakty na konkrétní osoby a služby ze zmíněné první vlny. Ať už se jedná o studenty, dobrovolníky či zaměstnance města. Mezi aktuální nejčastější dotazy patří objednací termíny řešení životních situací na městském úřadě. Ke zneužívání linek nedochází,“ popisuje hlučínská mluvčí Kristina Skulinová. 

K TÉMATU

Kam volat na Opavsku?

Opava – 553 756 621
Kravaře – 771 139 737 (pondělí – pátek 8 – 12 hodin)
Hlučín – 595 041 885, 595 020 202
Vítkov – 556 312 255 (pondělí, středa 7 – 11.30 a 12 – 17; úterý, čtvrtek, pátek 7 – 11.30 a 12 – 14.30)
Budišov nad Budišovkou – 602 106 641 (pouze nákupy pro osoby v karanténě)