Následujícím dotazem pokračujeme v tématu, které nedávno otevřel svým dotazem čtenář Jiří Jačmenka z Opavy. Odpovědi na jeho dotazy ke zpomalovacím ostrůvkům jsme uveřejnili 5. prosince v Opavském a hlučínském deníku v článku S úpravami na ulici Hlučínské se počítá pro příští rok.

Nyní přinášíme další část dotazu k bezpečnosti provozu na zmíněné ulici. „Co dělá a kde se pohybuje městská a státní policie, když se na ulici Hlučínské dnes a denně páchají přestupky v provozu na komunikaci. I ty nejmenší vesničky celé České republiky dnes bojují s nekázní řidičů a pro bezpečnost svých občanů mají na vjezdech umístěny radary s upozorněním na rychlost jízdy, jen v Opavě ani jeden?“ ptá se Jiří Jačmenka.

Podle něj je na této ulici také nedostatečně zajištěna bezpečnost chodců a cyklistů. Cyklisté také používají místo cyklostezky chodníky a tím mohou ohrožovat chodce.

Náklady na radary jsou vysoké

Na dotaz odpovídají pracovníci Skupiny prevence a projektů Městské policie Opava Ivo Špičák a Pavla Losertová: „Vedení města nechce, aby Městská policie měřila rychlost a vybírala za tyto přestupky pokuty a informativní radary, které MP má, nejdou z technických důvodů na této ulici bohužel umístit.

Na rok 2009 uvažujeme o pořízení radarů, které umí nejen měřit rychlost, ale i vyhodnocovat registrační značky, odhalovat kradené RZ, vážit nákladní vozidla za jízdy apod. Podobný radar je například v Odrách. Bohužel finanční náklady na pořízení jednoho radaru jsou dosti vysoké, asi 700.000 korun, a naprosto stejné problémy trápí obyvatele i na jiných výpadovkách, takže bychom potřebovali tyto radary alespoň čtyři.

Co se týče cyklistů na chodnících, strážníci tyto přestupky řeší a v závažnějších případech udělují blokové pokuty,“ uvedl Ivo Špičák. Pavla Losertová dodala, že městská policie nemá k dispozici laserový radar, ale má jen mobilní neboli preventivní radar, který má informační charakter.

„Tímto preventivním radarem měří naši strážníci rychlost vozidel především před školami nebo zdravotnickým zařízením. Díky tomu se na těchto nebezpečných úsecích zvýšila bezpečnost chodců,“ uvedla Losertová.

Ulice Hlučínská není tou nejproblematičtější

K dotazu čtenáře se vyjádřil také mluvčí opavského ředitelství Policie České republiky René Černohorský: „V České republice je taková praxe, že preventivně-informativní radary vlastní obce a města, respektive městská policie. Většinou jsou pořizovány z projektu prevence kriminality ministerstva vnitra nebo si je pořizují obce a města samy.

Policie České republiky v rámci výkonu své služby staví policejní hlídky dopravního inspektorátu a obvodního oddělení na kritické nebo nebezpečné úseky silnic. Hlídky se zabývají měřením rychlosti či prevencí a BESIPem. Ulice Hlučínská není z našeho pohledu tou nejproblematičtější ve srovnání například s Těšínskou nebo Ostravskou ulicí v Komárově nebo zjednodušeně řečeno celým úsekem silnice I/11 ve směru Bruntál – Ostrava.

Přesto i na ulici Hlučínské a Ratibořské jsou prováděny bezpečnostně dopravní akce zaměřené na dodržování rychlosti,“ dodal Černohorský.

Vážení čtenáři, také vy máte možnost klást na této straně své dotazy jak primátorovi Opavy a vedení opavské radnice, tak i různým dalším osobnostem Opavy a Opavska. Dotazy lze zasílat na adresu Opavský a hlučínský deník a týdeník Region, Na Rybníčku 56, Opava, nebo na emailovou adresu: milan.freiberg@denik.cz.