Komu patří lokomotiva dnes, když skutečný vlastník Chemické závody Ostrava už zanikl? Trvalo to dlouho, ale nakonec město Krnov vlastnictví darované lokomotivy obhájilo. V úterý 8. července se konečně vrátila do Krnova.

U nárazníku stál pionýr Kozelek

Lokomotiva v Krnově stála 42 let jako muzejní exponát. V roce 2014 z podstavce u nádraží zmizela. Odvezly ji České dráhy, protože podstavec leží na jejich pozemku. Pracovník krnovské radnice Igor Kozelek byl osobně přítomný u darování lokomotivy v roce 1972. Udělal vše pro to, aby dokázal, že se jedná o majetek města Krnova.

Igor Kozelek z krnovské radnice v roce 1972 jako jedenáctiletý pionýr stál čestnou stráž u nárazníku darované lokomotivy.Igor Kozelek z krnovské radnice v roce 1972 jako jedenáctiletý pionýr stál čestnou stráž u nárazníku darované lokomotivy.Zdroj: Deník/František Kuba

Jedenáctiletý pionýr Igor Kozelzek v roce 1972 na den Železničářů stál čestnou stráž u nárazníku parní lokomotivy. Na vlastní oči viděl, jak budoucí ministr dopravy Vladimír Blažek slavnostně předal lokomotivu jako dar železničářů městu Krnov. Šedesátiletý pracovník krnovské radnice Igor Kozelek v úterý 8. června stál u stejného nárazníku. Vítal lokomotivu po šesti letech doma v Krnově a vyprávěl její neuvěřitelný příběh.

Starosta Krnova byl zvolen pomocí hlasovacích kartiček na hůlce, které slouží od roku 2014. V prvních dnech na radnici se zajímal i o to, jak mechanické hlasování nahradit elektronickým.
První služební cesta vedla z Krnova do Bruntálu

„Mám dojem, že se mnou na předávání lokomotivy dělali stafáž také Bohouš Klein a Honza Kostera. Parní lokomotiva byla vyrobená v roce 1955 v ČKD měla dvě stě koní. Po sedmnáctileté službě byla vyřazena z posunů na vlečce, protože ji nahradil dieselový lokotraktor. Parní lokomotivu museli obsluhovat dva lidé, což bylo nerentabilní. Tak ji darovali městu Krnov. Po letech se ukázalo, že to byl dar nedar,“ ohlédl se Igor Kozelek na začátek příběhu.

Město dostalo dar nedar

V devadesátých letech lokomotiva u krnovského nádraží začala chátrat. Stála sice na drážním pozemku, ale proč by se železničáři starali o dar městu? Proč by se o lokomotivu staralo město, když ji nemá v evidenci svého majetku? Kritická situace nastala, když si rezavou lokomotivu oblíbili zloději kovů a bezdomovci. Někteří si ustlali přímo v topeništi parního kotle.

Potápěči mají v zaplaveném dole Hraničná k dispozici stometrovou hloubku a kilometry chodeb. Nic podobného široko daleko nenajdete.
Potápěči si koupili zatopený důl v Hraničné. Teď tam zažívají vrcholné zážitky

Za této situace se rozhodli jednat zástupci Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka. Lokomotivu s nejasnými majetkovými vztahy odvezli z Krnova, aby ji ochránili před zloději kovů. Skončila na základně Klubu historie kolejové dopravy v Kněževsi. Speciální historické kolejnice z opuštěného podstavce byly převezeny do železničního muzea v Ostravě.

Šest roků stála v Kněževsi

„Když se lokomotiva odvážela, bylo nám ústně řečeno, že ji České dráhy opraví v centru historických vozidel, a zase vrátí do Krnova na podstavec. Šest roků ale stála v Kněževsi, ale neudělalo se na ní lautr nic. Pak jsme se dozvěděli, že mašinka už hledá kupce. Tak se mnozí Krnované začali zabývat myšlenkou, že když jde o dar městu, tak by nám ji přece měli vrátit. Slavnostní předání a převzetí přece proběhlo veřejně před stovkami svědků,“ zrekapituloval Kozelek příběh lokomotivy.

Parní lokomotiva byla předána odborníkům z Krnovských opraven a strojíren, aby odhadli náklady na její rekonstrukci do vystavovatelného stavu.Parní lokomotiva byla předána odborníkům z Krnovských opraven a strojíren, aby odhadli náklady na její rekonstrukci do vystavovatelného stavu.Zdroj: Deník/František Kuba

Chcete mašinu? Tak ji kupte

České dráhy na základě žádosti města Krnova o vrácení lokomotivy navrhly odkoupení: „Chcete mašinu? Tak plaťte!“

„Nejdřív nám ji dráhy nabídly za 250 padesát tisíc korun. Pak to snížili na cenu šrotu: 85 tisíc. Město Krnov oponovalo, že lokomotiva je přece naše, tak proč bychom si ji měli kupovat? Reakce byla: tak dokažte, že je vaše! Ne, vy dokažte, že je vaše, když lokomotivu nabízíte k prodeji. Každý přece ví, že tento typ posunovací lokomotivy Československé státní dráhy ČSD přece nikdy nevlastnily. Jako důkaz, že patří městu, jsme doložili fotografie z předávání, zápisy v kronice i novinové články z roku 1972 o slavnostním převzetí darované lokomotivy na Leninově ulici,“ vysvětlil Kozelek.

Na podstavci před krnovským nádražím stála parní lokomotiva Bufan, která nejezdila na běžných tratích, ale v cukrovaru. 42 let sloužila jako pomník a objevila se i ve filmu Housata.
Poznámka Fidela Kuby - Krnov dostal dar nedar

Nadšení Krnované utvořili na počest darované lokomotivy vítací průvod, který šel od nádraží po třídě Sovětské armády až k Divadlu Julia Fučíka.

Na počest 150 výročí trati

Zdroj: Deník/František Kuba

Parní lokomotiva byla v úterý předána Krnovským opravnám a strojírnám, aby odborníci posoudili její stav a navrhli cenu za rekonstrukci do vystavovatelného stavu. Pokud všechno půjde dobře, Krnované poprvé uvidí zrekonstruovanou parní lokomotivu na počest 150 výročí trati Krnov Olomouc. Správa železnic povolila městu, že po zrekonstruovanou lokomotivu může vrátit zpět na původní podstavec u nádraží.

Samotná Správa železnic na počest 150 výročí trati zase dokončuje celkovou rekonstrukci historické výpravní budovy Dětřichov nad Bystřicí z roku 1883.