I to je jeden z případů, který řešili dispečeři záchranné služby. Ti už pět týdnů fungují v Krajském operačním středisku v Ostravě. Jak reakci řekl tiskový mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl, dispečeři záchranné služby zajišťují příjem všech linek tísňového volání 155 z území Moravskoslezského kraje.

V průměru 365 volání za 24 hodin

„Zpravidla osmičlenná směna zdravotnických operátorů musí zvládnout nejen příjem a zpracování tísňové výzvy, tedy zjistit, o jakou událost se jedná, rozhodnout o její naléhavosti a nejvhodnějším způsobu řešení,“ vysvětlil Humpl s tím, že úkolem operátorů je také vysílání posádek, komunikace s nimi a se zdravotnickými zařízeními, do nichž sanitní vozy s pacienty na palubě následně míří.

Jak dále zmínil, během prvních pěti týdnů obsloužili operátoři 12 790 příchozích hovorů, což znamená v průměru 365 volání za čtyřiadvacet hodin. Z toho byly podle jeho slov zhruba tři čtvrtiny hovorů na tísňových linkách.

Složky IZS v úzkém kontaktu

Operátoři Hasičského záchranného sboru, Policie České republiky i ÚSZS MSK jsou nyní podle něj v bezprostředním kontaktu. „Přesto je třeba zdůraznit, že v situaci náhle vzniklého úrazu či nemoci, kdy je zapotřebí přivolat záchrannou službu, zůstává v naprosté většině případů jednoznačně nejvýhodnější volit číslo 155,“ upozornil Humpl a dodal, že důvodů je hned několik.

„V kontaktu s volajícím bude ihned operátor se zdravotnickým vzděláním, který je schopen neprodleně učinit vše potřebné pro vyslání vhodné posádky ÚSZS MSK. Telefonujícímu, pokud je to potřeba, také poradí v postupu poskytnutí první pomoci,“ podotkl.

Závěrem doplnil, že volající již není dále přepojován, ani nemusí znovu jinému operátorovi opakovat, co se stalo.