„Začínáme znovu jednat s magistrátem a už jsme si stanovili termíny schůzek. Na nich budeme analyzovat dosavadní kroky a hledat další možnosti,“ prozradil nejnovější vývoj událostí ředitel divadla Jindřich Pasker.

Také sopranistka Olga Procházková je přesvědčená, že se situace bude řešit. „Někteří radní na zastupitelstvu říkali, že budou hledat to nejvhodnější řešení bez drastického dopadu na provoz divadla,“ říká pěvkyně. Bývalý zastupitel a příznivec opavského divadla Jaromír Sosna drží opernímu souboru palce, ale má i výhrady. „Divadlo se musí snažit udržet též vlastními silami. Především vhodným repertoárem a perfektní činností marketingu. Obojí má v poslední době velké rezervy,“ míní.

„Slezské divadlo patří v republice mezi umělecky významná oblastní divadla s dlouhou historií. Nezničili ho fašisté ani komunisté, ale současným představitelům se to už začíná dařit,“ rozhořčeně konstatuje sbormistr Josef Kostřiba. Barytonista Dalibor Hrda nechce mezi divadlem a zřizovatelem žádnou válku. „Vzájemně se potřebujeme. My se bez města neobejdeme a na oplátku mu poskytujeme zviditelnění,“ připomíná pěvec.

Situaci v divadle sledují i opavští představitelé politické scény. Poslanec Václav Klučka (ČSSD) je přesvědčený, že jednání o divadle budou s největší pravděpodobností pokračovat. „Myslím, že určité finance mohou být divadlu s ohledem na vyšší náklady po rekonstrukci navýšené. V žádném případě však nechci zbavovat ředitele divadla odpovědnosti za personální složení souborů,“ říká poslanec Klučka.

Poslanec Miroslav Opálka (KSČM) vidí jediné řešení v přehodnocení rozpočtových priorit. „Jako opavský patriot bych se nechtěl dočkat toho, že opavská scéna bude jen místem pro hostování jiných divadel,“ říká Opálka. Poslanec Zbyněk Stanjura (ODS) považuje rozhodnutí koalice při schvalování rozpočtu za chybné. „Obávám se, že kvalita opavského operního souboru tím utrpí. Dopady rozpočtu jsou drastické směrem k divadlu, ale z magistrátu neodešel žádný úředník,“ konstatuje Stanjura.

Senátor Václav Vlček (ODS) je přesvědčen, že diskuse v zastupitelstvu byla účelná. „Povede k tomu, že se těch 2,5 milionu bude hledat a že se najde. Situaci nepovažuji za uzavřenou a věřím, že chod divadla zůstane zajištěný,“ míní senátor Vlček.

Glosa: Žádná kaše se zpravidla nejí horká!

Pro konstruktivní jednání bývá chladná hlava lepší než bouřlivé vášně. Ty na posledním zastupitelstvu propukaly na všech frontách. Zastupitelé se téměř jednotně dušovali, že si opavské opery nesmírně váží a jsou ochotni udělat pro ni první poslední.

S časem a příspěvky houstla atmosféra do dusna, ve kterém primátorovi, jinak stále připravenému k žertování, občas ujížděly nervy. Výbušné náladě chyběla už jen třaskavina, kterou ochotně dodal zastupitel za ODS Petr Czudek. Za stručný výrok, že on k životu operu nepotřebuje, si vysloužil rozhořčený pískot na otevřené scéně.

Objektivně řečeno neprávem, protože řekl, co si myslí, a nehrál si na intelektuála. Na to, aby se bez opery obešel, má plné právo. Uplatnil ho však ve špatnou dobu na špatném místě. Jako zastupitel, a tedy osoba veřejná, prezentoval svůj ryze osobní názor, na který se ho v tu chvíli nikdo neptal. Žádného ze zastupitelů, ani nikoho z veřejnosti ani nenapadlo popadnout mikrofon a sdělit světu, že ke svému životu nepotřebují basket.

Dojetí zastupitelů nad osudem opavské opery skončilo hlasováním. Při něm si nad ožehavým problémem po Pilátově vzoru jen umyli ruce.

Divadelní záležitost dál zůstává v patové situaci, ale berme ji optimisticky. K čemu vlastně Opavané potřebují nějakou operu? Je to nuda, při které divadelní budovu neobsazují těžkooděnci, bránící divákům v prolévání krve a v metání křesel, dlaždic nebo petard.

Diváci, milující dramata, mohou chodit na fotbal, který nabízí daleko vzrušující děj. Při troše štěstí se domů vrátí přes chirurgickou ambulanci. Příznivci lehké zábavy mají zase k dispozici herny. Po Opavě je jich jako máku, a když Všemohoucí dá, bude jich ještě víc.