Déle než lidé ze severu Moravy cestují za prací Pražané, obyvatelé Středočeského, Jihočeského, Karlovarského, Libereckého a Pardubického kraje. Vyplynulo to z výsledků výzkumu Hypoteční banky, který se uskutečnil letos v létě na reprezentativním souboru 749 lidí, kteří dojíždějí do práce či do školy. „Téměř patnáct procent obyvatel ČR by uvažovalo o změně bydliště v případě, že by museli za prací dojíždět příliš dlouho,“ dodal Bohdan Suchánek, ředitel marketingu a PR Hypoteční banky. Podle něj v otázce bydlení lidé dávají přednost praktickým řešením, která jim umožní vhodně skloubit osobní a pracovní život. „Značnou část dne jsou lidé v zaměstnání a volna nemají nazbyt, a proto si cení i sebemenší úspory času. Proč by měli denně trávit hodinu a půl v autě nebo v autobusu, když si mohou díky výhodným hypotékám pořídit byt či dům blízko práce a ušetřený čas věnovat rodině nebo koníčkům,“ dopnil Suchánek.

V porovnání s jinými evropskými státy jsou na tom podle výsledků výzkumu společnosti RAC Foundation Češi hůř než například obyvatelé Itálie, kterým trvá průměrná cesta do práce jen třiadvacet minut, naopak Britové dojíždějí průměrně tři čtvrtě hodiny. Výzkum neprokázal ani rozdíl v době dojíždění mezi venkovem a velkoměstem. Zaměstnanci z obcí s 500 až 1999 obyvateli cestují za prací průměrně 41 minut, lidem z měst nad 100 tisíc obyvatel trvá průměrná cesta jen o minutu déle.

Za nejvhodnější dopravní prostředek na cestu do práce považují Češi automobil (45,1 %). Ten nejčastěji uvedli muži a lidé ve věku třiceti až čtyřiačtyřiceti let. Na druhém místě se umístil autobus, který většinou zmiňovaly ženy a lidé starší šedesáti let. Podle mediální zástupkyně OKD Markéty Collins firmy v minulosti zajišťovaly pro zaměstnance účelové autobusové spoje z míst, odkud bylo velmi složité cestování. Jednalo se převážně o města a obce v příhraniční oblasti se Slovenskem, například Čadcu, Skalité, Jablunkov a další. V současnosti se využívání účelových spojů výrazně omezilo.

„Po roce 1989 se snížil počet zaměstnanců, v Ostravě a i v části karvinského revíru se už netěží. I proto se počty vypravovaných spojů snížily. Vzhledem k vícesměnnému provozu a nedostupnosti veřejné dopravní sítě však stále zajišťujeme účelové autobusové spoje na doly Darkov, ČSM a Paskov. Spoje jezdí z Čadce, Jablunkova, Skalitého, Kysuckého Nového Města, Ostravy a pro Důl Paskov rovněž z Havířova,“ uvedla Collins. Podle ní nelze přesně vymezit okruh zaměstnanců, kteří využívají účelové autobusové spoje. Řada z nich využívá vlastní auta, případně jezdí se svými spolupracovníky. Odhadem se však jedná zhruba o půldruhého tisíce až dvě tisícovky zaměstnanců.