„Pro rozhodnutí, kam se obrátit se stížností, záleží na tom, na co si pacient stěžuje. Důležité je, jestli jde o lékaře-zaměstnance, nebo o lékaře, který je provozovatelem zdravotnického zařízení," odpovídá mluvčí VZP Oldřich Tichý.

Všeobecná zdravotní pojišťovna se může zabývat jen stížnostmi svých klientů na smluvní lékaře. Řešit může pouze činnost smluvního lékaře, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění, například neoprávněné vybírání poplatků nebo neprovedení vyúčtovaného výkonu i stížnosti například na nedodržování ordinační doby.

„To však neznamená, že pojišťovnu nezajímají podněty, související třeba s etikou lékařského povolání. Jsou to pro ni důležité signály pro celkový obrázek o způsobilosti a kvalitě poskytovatele zdravotní péče, který je smluvním partnerem," konstatuje Oldřich Tichý.

Obecně platí, že u lékaře zaměstnance by se pacient měl se stížností obrátit především přímo na jeho nadřízeného, ale stěžovat si může i Krajskému úřadu, který nestátním zdravotnickým zařízením vydává registraci a je rovněž zřizovatelem státních nemocnic. Fakultní nemocnice nebo specializované ústavy zřizuje Ministerstvo zdravotnictví.

Když má stěžovatel podezření na zanedbání lékařské péče nebo přímo na spáchání trestného činu, měl by se obrátit na orgány činné v trestním řízení. S občanskoprávní žalobou se může o náhradu škody obrátit na soud. „K řešení stížnosti na medicínské pochybení nebo stížnosti na porušení lékařské etiky je kompetentní Česká lékařská komora," dodává Oldřich Tichý.

Vážení čtenáři, také vy máte možnost klást své dotazy jak vedení opavské radnice, tak i různým dalším osobnostem Opavy a Opavska. Dotazy lze zasílat na adresu Opavský a Hlučínský Deník, Na Rybníčku 56, Opava nebo též na e-mailovou adresu redakce.opavsky@denik.cz.