Silnice I/56, spojující Opavu s Ostravou, trpí hustým provozem už dlouho. Asi největší míru aktivity co do řešení celé situace projevují v Dolním Benešově. Zdejší nespokojení občané založili skupinu Za občanskou iniciativu a snaží se o odklon dopravy bojovat všemi dostupnými prostředky.

Nedávno psali dopis přímo hejtmanovi Moravskoslezského kraje Ivu Vondrákovi. „Před krajskými volbami bylo řečeno, že řešení dopravy ve městech a obcích je prvořadým úkolem a bude se usilovat o zlepšení. Takže jsme panu hejtmanovi napsali. Dle jeho vyjádření počítá kraj mimo jiné i s měřením hustoty provozu a zadáním zpracování studie na přeložku silnice I/56," přiblížila jedna z členek iniciativy Sigrid Dziehlová.

Také naše redakce hejtmana Ivo Vondráka kontaktovala a odpověď byla prakticky totožná. Hlavní problém je totiž v tom, že vlastníkem silnice I/56 není kraj, nýbrž stát.

„Zájmy regionu se snažíme stále intenzivněji na ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic prosazovat. Komplikovanou dopravní situaci na Opavsku by mohla vyřešit právě aktualizace trasy silnice I/56 v úseku Opava Ostrava. Ta by vedla dopravu mimo obce trpící nadměrnou tranzitní přepravou," vysvětlil Ivo Vondrák a pokračoval:

„Kraj zadal územní studii. Ta by v návaznosti na již realizované stavby na souběžné I/11 měla nově navrhnout plynulé propojení sídel či odklonění dopravy mimo centra. Jedná se o nové, realističtější a prostorově citlivější řešení pro silnice první třídy než dříve plánovaná rychlostní silnice. Ta navíc neumožňovala připojení každé obce," konstatoval.

Přečtěte si také: Třinec má 10 elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v ČR

Ve hře jsou tedy stavby obchvatů s možností následné dostavby celistvého tahu. To již mají obce a města na trase I/56 zahrnuto i ve svých územních plánech.

Kromě nespokojených občanů se situaci snaží intenzivně řešit i vedení města. Dopis hejtmanovi nebyl zdaleka prvním, který z Dolního Benešova odešel. Kraj i stát kontaktovali Dolnobenešovští opakovaně.

„Celá věc se táhne už strašně dlouho. Mimo jiné jsme třeba psali i ministru dopravy Danu Ťokovi. Ten přislíbil, že přijede. Není překvapením, že do dnešního dne tak neučinil nebo o tom alespoň nevíme. Ačkoli před necelým týdnem zahajoval v Opavě stavbu východní části severního obchvatu," podotkla Sigrid Dziehlová.

Zavzpomínala také na dobu, kdy se rozhodovalo o tom, zda bude přeložka realizována nebo ne. „Bylo to tuším někdy v roce 1989. A to se právě jednalo o tom, zdali bude postavena silnice I/11 nebo přeložka naší I/56. Od tehdejšího předsedy okresního národního výboru přišlo vyjádření, že přednost dostane „jedenáctka"," sdělila.

Přečtěte si také: Sportovní královnou Opavska se stala Tereza Brožová

Podle ní je odklon dopravy jediným řešením. „Na „padesát šestku" se u nás napojují tři silnice, přičemž nejvíce aut přijíždí od Sudic, odkud se přes Dolní Benešov jezdí do Ostravy. My jsme i kromě možné blokády silnice otevřeni dalším postupům. Sami se třeba postavíme na kraje města a budeme hustotu provozu měřit.

Jinak do toho nijak zvlášť zasahovat nemůžeme. Nezbývá tedy, než doufat, že začalo svítat na lepší časy," dodala Sigrid Dziehlová.