Ve čtvrtek dopoledne jsem strávil s dvojicí „dopraváků" část jejich dopolední služby. Tomáš Honka a jeho kolega měli za úkol kontrolovat „jedenáctku", tedy silnici mezi Opavou a Ostravou. Nejdřív jsme je spolu s policejním mluvčím Reném Černohorským zastihli při kontrole vozidla za Novými Sedlicemi a poté se jelo měřit za komárovskou autobusovou zastávku, nedaleko bývalého komplexu budov Oáza.

Že by policisté z Opavy někdy zažili příběh jako vystřižený z německého seriálu Kobra 11, mi přišlo naprosto absurdní. Některé honičky však k tomu nemají daleko.

„Abych řekl pravdu, stává se to čím dál tím častěji. Jednou jsme pronásledovali řidiče pod vlivem návykových látek, který během pětadvaceti minut způsobil na Opavsku dvě dopravní nehody. Za pomocí kolegů z úseku dopravních nehod, kriminalistů a psovoda byl vypátrán, neboť utekl z vozidla.

Po dvou nehodách měl značně poškozený vůz, proto musel zastavit. Nakonec se ho povedlo dopadnout," popisoval mi při instalaci statického radarového měřiče třiatřicetiletý Tomáš Honka. Jako dopravní policista pracuje už devět let. Podle svých slov si tím splnil dětský sen. Tuto práci totiž chtěl dělat odjakživa.

.Zdroj: DENÍK / Petr Dušek

V té chvíli jsem přemýšlel nad otázkou, jestli bych dokázal řídit vůz ve dvousetkilometrové rychlosti a uměl zachovat klid. Tomáš Honka ale bez okolků reagoval: „Policisté ví, s čím do práce jdou a co obnáší. Kdyby k ní neměli vztah, nemohli by to dělat.

Pronásledování, honičky, setkávání se s řidiči pod vlivem alkoholu… Je to rutina a denní praxe. Nic výjimečného."

To dopoledne v Komárově naštěstí žádné další pronásledování na obzoru nebylo. Tomáš Honka mi vyprávěl o vybavení vozidla. Seznámil jsem se s měřičem Ramer 10 C, který policisté mají k dispozici přímo ve voze. Během jízdy tak okamžitě poznají, kdo porušuje dopravní předpisy.

Na snímku je zachycena registrační značka a ukáže se i údaj, o kolik jste překročili povolenou rychlost. Proti výsledkům by mohl protestovat jen blázen. Přístroj je maximálně přesný. Po čtvrtku už také vím, jak se zapínají zvuková a světelná výstražná znamení.

Octavia možná zvenku působí nenápadně, ale s policejní výbavou je to vskutku slušně nadupaný a silný vůz.

.Zdroj: DENÍK / Petr Dušek

Okolo desáté jsme k běžné silniční kontrole zastavili traktoristu. Zkoumal se technický stav a dotyčný musel předložit také doklady. Na závěr došlo také k orientační dechové zkoušce. Ta byla negativní. Dozvěděl jsem se, že na podobných úsecích v obcích se většina řidičů chová slušně.

Najdou se však i výjimky. „Setkáváme se i s tím, že v úseku, kde se smí jet maximálně padesátkou, jsme naměřili i 130 nebo 140 kilometrů za hodinu," pokračoval Tomáš Honka.

Pro mě neuvěřitelné. Dopravní policisty však trápí ještě jeden, horší nešvar. Stále více řidičů totiž neváhá za volant usednout pod vlivem alkoholu nebo drog. „Nelze říct přesné číslo, ale minimálně dvakrát až třikrát do týdne se někdo takový vyskytne.

Většinou je to alkohol, návykové látky anebo řídí bez řidičského oprávnění či se zákazem řízení všech motorových vozidel, takže má důvod k tomu, aby nezastavil," uvedl opavský dopravní policista s devítiletou praxí.

Kdepak, dopraváci to nemají jednoduché. Pravidelný kontakt s opilci či narkomany za volantem, honičky ve dvousetkilometrových rychlostech, při kterých riskují život… Není o co stát a já před nimi smekám.

Škoda Octavia 1.8 Tsi

.Zdroj: .

>> Zážehový čtyřválec o objemu 1,8 l
>> Výkon motoru 132 kw ( 176k) při 4500-6200 otáčkách/min
>> Točivý moment 280 Nm při 1350-4500 ot/min
>> Šestistupňová automatická dvojspojková převodovka DSG
>> Pohon všech kol, verze Ambition
>> Maximální rychlost 229 km/h
>> Průměrná spotřeba 7,9 l/100km

Opavští dopravní policisté tento vůz obdrželi letos v lednu, je jediný v okrese. K vybavení mimo jiné patří: kamerové zařízení a radar, dokáže měřit až do vzdálenosti několika set metrů, radarová hlava je umístěna pod vozem, Ramer C 10 – měří rychlost přímo ve voze, panel na zapnutí a vypnutí světelného a zvukového výstražného znamení.

Tomáš Honka: Jsou úseky, na které se specializujeme

.Zdroj: DENÍK / Petr Dušek

Při službě se soustředí na jednu silnici, kterou kontrolují. Na některých místech zastaví a používají statický radar, jindy zase měří rychlost přímo voze. Podle Tomáše Honky to však nefunguje tak, že by při překročení rychlosti bylo vozidlo nafoceno a pokuta poté adresována řidiči podle zachycené registrační značky.

„V devětadevadesáti procentech případů vůz dojedeme a celou věc pak řešíme na místě," komentoval.

Podle čeho volíte stanoviště, na kterých měříte rychlost?

Je to podle rizikových úseků dopravních nehod. Pružně však reagujeme i na konkrétní situaci v jednotlivých obcích a podle případných potřeb představitelů státní správy, samosprávy, organizací a občanů.

Častější kontroly se například provádějí v Komárově, v Nových Sedlicích, ve Slavkově, v Oticích, ale také se jedná třeba o Litultovice, Mladecko nebo Malé Hoštice. Zde často dochází k přestupkům překročení povolené rychlosti.

Při určování míst, kde se bude stát, by měl policista zvažovat společenskou nebezpečnost. To znamená zastavit v blízkosti přechodu pro chodce nebo třeba zastavěné oblasti, kde se chodci či cyklisté pohybují ve větší míře.

Na kterých silnicích Opavska řidiči porušují předpisy nejčastěji?

Podle vyhodnocení dopravních statistik se jedná o tři rizikové úseky. Jedním z nich je silnice směr Krnov, dále Olomoucká ulice poblíž nemocnice a třetím úsekem je oblast okolo Hlučína, od Děhylova směrem na Hlučín. Na tyto úseky se také specializujeme.

Co dopravní nehody? Je nějaká, na kterou nikdy v životě nezapomenete?

Těch nehod bylo nespočet. Ať už šlo o ty s lehkým zraněním, nebo smrtelné. Nemůžu říct přesné číslo, ale bylo jich dost. K nehodě většinou dojedeme mezi prvními a naším úkolem jsou prvotní úkony. V prvé řadě poskytnutí první pomoci, dále dechová zkouška, lustrace řidiče a ověřování.

Samozřejmostí je součinnost se zdravotníky a s hasiči, kteří na místo dopravní nehody nebo kolizní situace taky bezprostředně dorazí, a v neposlední řadě i s kolegy z úseku dopravních nehod. Jejich hlavním úkolem je celou událost prošetřit a prověřit.