To podstatné začalo v dubnu, kdy odstartovala revitalizace železniční trati mezi Opavou a Krnovem a zavřel se viadukt v Olomoucké ulici.

Před nedávnem skončila uzavírka Komárova, která přidělala problémy zejména obcím ležícím na objízdných trasách. Dokončily se také práce na komunikaci mezi Litultovicemi a Mladeckem. Stále aktuální je pak ovšem zpoloviny uzavřený most v Hradci nad Moravicí.

Kdy to všechno skončí a jsou práce v těchto termínech na silnicích vůbec ideální? To vše zjišťovala naše redakce.

Jaroslav Vlček: Řidič musí myslet dopředu

.Zdroj: .

Devětapadesátiletý Jaroslav Vlček z Větřkovic jezdí pracovně do Opavy několikrát týdně. Řidičský život mu nejvíce komplikuje částečná uzavírka mostu v Hradci nad Moravicí. Rekonstrukce jedné jeho poloviny by měla být hotova do konce letošního roku.

„Tomuto termínu se nechce moc věřit. Slyšel jsem, že v příštích dnech by mohlo napadnout i dvacet čísel sněhu, což by stavební práce rozhodně zkomplikovalo," zamyslel se Jaroslav Vlček.

Průměrné zdržení, které kvůli mostu v Hradci má, činí dvacet minut. „Když jedu do Opavy, tak je nejlepší za Lesními Albrechticemi odbočit doprava na Skřipov a dále pokračovat přes Jakubčovice až ke Chvalíkovicím, objet je a následně zamířit do Kylešovic. Raduni, přes niž proudily auta kvůli uzavírce části Komárova, se pak úplně vyhnu," posunul se ve vyprávění dále Jaroslav Vlček a dodal:

„Samozřejmě, když jedete přes Skřipov, projíždíte okrskami, jezdí tudy také kamiony z bohučovického lomu, takže to je spíše pro zkušené řidiče. Oproti jízdě po hlavní přes Hradec vás to také zdrží, ale zde nestojíte v koloně, což člověka tolik neznervózňuje."

Někdy jeho cesta směřuje do Otic nebo Slavkova, takže do Opavy jede přes Vítkov a Melč druhou stranou. „Jindy v Hradci vyjedu kolem hřbitova, když je ale kolona až k rybníku v Kajlovci, je to špatné. V Hradci se něco opravuje snad každý rok. Je to utrpení pro řidiče, ale i tamní obyvatele. Přes město vede hlavní cesta na dálnici u Fulneku. Tohle jsou citelné dopravní komplikace," uzavřel.

Opravy silnic v současnosti finišují

Venku mrzne a silničáři opravují povrchy vozovek horkým asfaltem. Takový pohled vzbuzuje vážné obavy, že asfalt na zmrzlé silnici držet nebude, popraská a vynaložené peníze půjdou rovnou „do kanálu".

Silničáři rozhodně upřednostňují letní dobu pokládky, ale listopadový termín za tragický nepovažují. „Asfalt má tak vysokou teplotu, že při pokládání zmrazky vysuší. Technologie je na to připravena a kvalitu takto pokládaného nového povrchu silnice neovlivní. Pochopitelně nesmí jít o extrémní situace, kdy je hodně ledu, mrazu nebo vody," vysvětluje Zbyněk Hoferek ze společnosti Strabag.

Jisté je, že pokládka povrchu je v klimaticky příznivějších podmínkách, než je zima, vhodnější, protože vrstva asfaltu lépe přilne. Někdy však silničáři situaci ovlivnit nemohou, zejména když dotace na opravy přijdou až v posledním kvartálu roku a musejí být proinvestovány.

S opravami silnic se na Opavsku potýká hned několik obcí. Pokud jde o silnice první třídy, opravují je zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic. „Všechny práce, které jsme v letošním roce zahájili, do konce tohoto roku také dokončíme," slibuje ředitel ostravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Opěla.

Dopravní situace v posledním půlroce vyžadovala v regionu hodně pevné nervy řidičů i chodců. Dopravní kolapsy z uzavřených silnic byly na denním pořádku a původní pochopení časem vystřídalo silné podráždění. Komplikovanou situaci vytvářela například v Opavě uzavírky Olomoucké, Otické a Englišovy ulice nebo uzavírka Komárova.

V této městské části nutila rozkopaná silnice řidiče jezdit objížďkami, ale množství projíždějících vozidel zase ztrpčovalo život i obyvatelům obcí po objízdné trase.

Nejlepší je listopadPodle českých správců silnic je nejlepším měsícem pro horké asfaltování chladný, ale ne mrazivý listopad. Normy k pokládce stanovují teplotu minimálně pět stupňů nad nulou a suchý povrch. Studený asfalt je zase směs určená k opravám vozovek, živičných a betonových ploch v letním i v zimním období bez použití speciální techniky. Dopravní provoz je po jednoduché a rychlé aplikaci možné okamžitě obnovit.

.Zdroj: .

Komárov otevřen! Řidičům se ulevilo

Listopadové uzavření Komárova v úseku od místního železničního přejezdu až po odbočku na jižní obchvat bylo pro řidiče obzvláště nepříjemné. Hlavní tah mezi Opavou a Ostravou byl ochromen a trpěli nejen lidé sedící ve vozech, ale také obyvatelé obcí nacházejících se na objízdných trasách.

Práce na silnici v Komárově měla probíhat až do 4. prosince. Nakonec se ale vše dokončilo už minulou středu. Od čtvrtka jste městskou částí opět projeli. Do té doby se objíždělo třeba po okrsce směrem na Raduň.

„Těžko odhadnout, jak moc vzrostl provoz v obci, ale je to možná čtyřikrát až pětkrát více aut než obvykle," komentovala raduňská starostka Ludmila Juráňová. Řada řidičů volila objížďku i ve směru na Kravaře. Ti pak cestou do Opavy projížděli i Velkými Hošticemi. Zde byla dopravní situace téměř neúnosná.

Na přechodech museli být postaveni převaděči. Dostat se na druhou stranu komunikace totiž nebylo vůbec jednoduché.

„Běžně nám tudy deset tisíc vozidel za den projede, uzavřený Komárov ale tento počet zvýšil až na dvacet tisíc. Silnice se pomalu nedala přejít," mínil velkohoštický starosta Alfons Pospiech. Nejen řidičům přinášela donedávna cesta Komárovem problémy.

Na závady si mohli stěžovat i uživatelé nové cyklostezky. Její první část, od Černého mlýna po železniční přejezd u společnosti Teva, převzalo město loni v prosinci. Tento úsek však vykazoval zjevné vady, a proto město do jejich odstranění pozastavilo zhotoviteli vyplacení 10 % z celkové ceny díla, tedy 808 tisíc korun.

Závady byly naštěstí odstraněny do konce letošního května.

Následně byl vybudován druhý úsek cyklostezky od Černého mlýna ke spojce na Kylešovice. V budoucnu by měl vzniknout ještě třetí úsek až do areálu společnosti Model Obaly.

V Hradci si stěžují i obchodníci

Dopravní situace v Hradci nad Moravicí komplikuje život i obchodníkům. Například vedoucí obchodního domu OKO Marie Křesťanová si stěžuje na pokles tržeb až o polovinu oproti loňskému roku.

„Řidiči, kteří by normálně u nás zastavili, jsou rádi, že se na semaforech rozjedou a pak už znovu nezastavují," uvedla Křesťanová s tím, že obchodníci v Hradci ztrácejí zákazníky z okolních obcí, jako jsou Bohučovice, Jakubčovice a Skřipov, protože se Hradci raději vyhnou a jezdí například přes Chvalíkovice.

Žádala také o kompenzaci na ŘSD i u ombudsmana. „Sdělili mi, že na kompenzace nemáme nárok. Leda, že by se nás spojilo více takových podnikatelů, kteří si také stěžují," dodala Křesťanová. Navíc je podle ní problém to, že avizovaný konec oprav mostu ke konci roku nenastane a že práce mají pokračovat i na jaře, kdy obchody využívají hlavně chataři z okolí.

I v Litultovicích řidiče čekaly komplikace

S dopravním omezením se mohli setkat řidiči i na silnici I/46 mezi Litultovicemi a Mladeckem. Sice nešlo o úplnou uzavírku, ale i kyvadlová doprava cestování výrazně zpomalila a pro řidiče to znamenalo dlouhé čekání na semaforech v obou směrech.

„U nás jsou dopravní komplikace přiměřené, i když nám stavební práce ŘSD neoznámilo v dostatečném předstihu," uvedl starosta Litultovic Jan Birgus.

Podle jeho slov byla oprava silnice rozdělena na dva úseky. První z nich v místní částí Luhy – od železniční stanice v Mladecku směrem na Litultovice – byl už opraven. V současné době se dokončuje druhý úsek od Litultovic po křižovatku na Dolní Životice a Jezdkovice.

V místní části Luhy přitom zhruba před necelým rokem prováděli červený protiskluzový nástřik.

Petr Dušek, Milan Freiberg, Jitka Hrušková