Výměna značek se obecně nedá zprůměrovat. Nejpodstatnějším kritériem je samozřejmě dobrá viditelnost. Pokud se na značce projeví zub času, je vybledlá nebo na sobě nese stopy koroze, musí dolů.

„Nelze říct, že značky se pravidelně mění třeba co sedm let. Záleží na tom, jestli jsou viditelné. Mnohdy je poškodí vandalové. Nalepí na ně nějakou nálepku, posprejují je anebo úplně vyvrátí," poznamenal Rudolf Klein. V současnosti se hodně řeší i zákon, jenž upravuje vzhled značek upravujících přednost v jízdě. Všechny totiž mají být reflexní. Jestliže tomu tak není, může se správce dané komunikace dostat do problému.

„Zdaleka ne všechny značky už jsou vyměněny. Prakticky neustále na to upozorňujeme starosty v obcích. Sankce za to sice nehrozí, ale kdyby se třeba v blízkosti takové značky stala dopravní nehoda, může to být bráno v úvahu jako přitěžující okolnost," pokračoval.

Značení, které přednost v jízdě nijak neupravuje, reflexní být nemusí. „Jedná se například o směrové nebo informativní značky. Ve své podstatě jde vlastně o všechno ostatní," doplňoval.

Značky často končí v kovošrotu

Možná vůbec největším nepřítelem svislého dopravního značení jsou vandalové. Určitě i vy jste se setkali s tím, že v sobotu či neděli se jdete ráno projít a na zemi leží vyvrácená značka. Tímto způsobem se baví spousta, většinou opilých jedinců, kteří se vrací domů z nočního flámu.

„Pamatuji si, že jsme před několika lety dělali statistiku a škody za vandaly poničené značky se šplhaly do desítek tisíc korun. Často se setkáváme i s případy odcizených značek, které se ztrácí především v extravilánu obce a následně končí v kovošrotu," vysvětloval Rudolf Klein a ještě dodal: „Značky se dělají především z nerezu. Bývaly i z hliníku, čehož se snažili využít sběrači kovů."

Klasický nátěr nebo termoplast?

Dosud byla řeč zejména o svislém dopravním značení. Nutno je však vzít v potaz také to vodorovné, do něhož můžeme zahrnout přechody pro chodce, jízdní pruhy a podobně. Obecně lze tvrdit, že pokud jsou na vozovku naneseny klasickou barvou, musí se jednou za rok obnovovat.

„Na frekventovanějších silnicích jako jsou třeba Olomoucká nebo Krnovská se nový nátěr nanáší i dvakrát do roka," mínil dále. Trvanlivější je nástřik prostřednictvím termoplastu. Vydrží tři až pět let, ale stojí více. Na závěr je nutné dodat, že v dohledné době se žádná větší výměna dopravního značení na území Opavy neplánuje. Není třeba. Opavsko se totiž s vadnými značkami nepotýká.

Petr Dušek