Zapojit sociálně znevýhodněné děti do vzdělávacího systému a bojovat proti předsudkům. To si kladou za cíl odborníci ze Slezské univerzity v Opavě. Žáky základních škol doučují jak ve školách, tak i doma.

Právě děti, které by doučování potřebovaly nejvíce, totiž podle ředitelky Základní školy Ilji Hurníka Moniky Jarošové na školní doučování často nedochází. Proto lektoři vyučují také v domovech žáků. „Při domácím doučování se nejen děti, ale i rodiče učí tomu, že příprava do školy je systematická věc, na kterou je třeba vyhradit si čas i prostor," tvrdí manažerka inkluzivního projektu Ludmila Tesařová.

Dodává, že se lektoři nezaměřují na děti s postižením, ale na děti se specifickými vzdělávacími potřebami a žáky z jiného kulturního prostředí, kterým běžné vyučování nestačí. „Když je nepodpoříme v základních dovednostech a necháme je vyrůstat odděleně od ostatních, nemůžeme pak očekávat, že se po dětství stráveném v izolaci najednou začlení do společnosti jako její plnohodnotní členové," vysvětluje Tesařová.

Opavští pedagogové aktivity na pomoc žákům vítají. „Děti, které si v běžné hodině nestihnou látku dobře zafixovat, to mají díky doučování možnost dohnat," říká učitel Roman Kubala. Ředitelka Základní školy Boženy Němcové Ivana Lexová však uznává, že projekt klade vysoké časové nároky na vedení školy i učitele. Výsledky však tuto nepříjemnost vyvažují.

Pracovníci univerzity nyní spolupracují se sedmi opavskými školami a s dalšími jednadvaceti školami z okolí Ostravy a Vsetína. Od podzimu loňského roku se v kroužcích a doučovacích hodinách vzdělávalo více než tisíc dětí z Moravskoslezského kraje.

Dominika Sladká