Kontrolou výpisu dob důchodového pojištění si lidé v evidenci České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) ověří údaje, které jsou podkladem pro budoucí rozhodnutí o jejich důchodu. Žádost o výpis doby pojištění, takzvaný informativní osobní list důchodového pojištění, mohou s uvedením rodného čísla, jména, všech příjmení a adresy zaslat písemně na adresu: ČSSZ-Odbor správy údajové základny, Křížová 25, 225 08 Praha 5.

Elektronicky jen s podpisem

Elektronicky to jde jen se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím datové schránky. Doklady o studiu, o péči o dítě a o vojenské službě musejí žadatelé předložit při podání žádosti o důchod příslušné okresní správě sociálního zabezpečení sami. Doklady o dobách pojištění v zahraničí si ČSSZ vyžádá u příslušné zahraniční instituce v rámci důchodového řízení.

Může se však stát, že doba zaměstnání v dokladech chybí.

Pokud zaměstnavatel dál existuje, musí být vyzvaný k poskytnutí příslušného evidenčního listu důchodového pojištění. Jestliže už zanikl, spadá tato povinnost na jeho nástupce, případně na insolvenčního správce nebo likvidátora. Náhradní doklady je možné dohledat také v archivech a jejich seznamy mají pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení.

Radu v takových případech poskytnou žadatelům i pracovníci call centra pro důchodové pojištění na telefonním čísle 257 062 860. Chybějící dobu může při zahájení důchodového řízení došetřit i ČSSZ, ale toto řešení dobu řízení o důchod často prodlužuje.

„Klientům doporučujeme, aby si dohledání dokladů zajistili v předstihu. Doložit neevidované doby pojištění, ovlivňující nárok na jejich důchod, je především v jejich zájmu. Starat se o stav svého důchodového pojištění by měli už jeden až dva roky před plánovaným odchodem do důchodu," radí budoucím důchodcům ústřední ředitel ČSSZ Petr Poncar.