Na desítky let starých motorkách Jawa 250 projet Itálii, trajektem se přeplavit do Albánie, přes Chorvatsko a Bosnu se vrátit domů. Strávit hodiny a noci opravami svých strojů na benzínkách, odpočívadlech i u krajnice za hustého provozu s minimem náhradních dílů či nástrojů.
Spát na tvrdé zemi, sprchovat se jednou za několik dní, nenávidět italské celníky a stravovat se především bagetami z benzínek. A přesto si to parádně užít. Pro holasovické cestovatele žádný problém. „Byla to skvělá jízda, teď se musíme vrátit zpět do reality," říká zkroušeně Roman Kořistka.
Zase ta technika
Pozitivních i negativních zážitků mají na rozdávání. I když řešili několik drobných technických závad jako píchlou pneumatiku či prasklý řetěz prakticky celou cestu, nejvážnější problém je potkal před Římem. Baterky na dvou motocyklech vypověděly službu. „Motorky nám zdechly a od té doby jsme je museli roztláčet," vypráví Pavel.
Na každé křižovatce poté drželi plyn, aby jim nezhasly motory. „Zůstávala za námi oblaka dýmu. Italové jenom znechuceně zavírali okna," směje se Roman.
Když mu však motor odmítl poslušnost na frekventované křižovatce v centru Říma, dobrá nálada ho přešla. Zůstal stát a jeho společníci vesele pokračovali v cestě. „Podařilo se mi motorku rozjet, jenže jsem špatně odbočil. Asi po deseti minutách jízdy jsem si uvědomil, že Pavla s Milanem nedojíždím, a raději jsem zastavil. Byl jsem ztracený," přiznává.
Díky pomoci opavského rodáka, který bydlí kousek od Říma a který expedičníky historickým městem provázel, se opět šťastně shledali.
Milan: I na Sádráku bych ve vodě viděl víc
Ačkoliv byla expedice časově navýsost vyčerpávající, cestovatelé si vymezili v rozvrhu i prostor na koupání. Jenže pod Benátkami bylo podle jejich slov moře neuvěřitelně špinavé.
„Vytáhl jsem ploutve a potápěčské brýle, které jsem vezl sebou, ale když jsem viděl ty žabince, raději jsem je rychle schoval. I na Sádráku bych ve vodě viděl víc," konstatuje Milan. Zda se příští rok vydají na další cestu Evropou, ještě netuší. Jestli se tak ale stane, zřejmě změní směr a své stroje nasměřují na sever.
„Přemýšlíme, že bychom tentokrát zkusili jet přes Polsko, Lotyšsko a Estonsko až do Petrohradu. Zatím to ale nemůžu říci na sto procent," uzavírá Milan.
Michal Majnuš