Podle slov tiskové mluvčí opavské radnice Lady Dobrovolné se Opava loni v květnu stala jedním ze signatářů tzv. Uherskohradišťské charty, která vyzývá města, aby cyklistickou dopravu podporovala. To byl jeden z důvodů, proč se radní rozhodli oficiálního koordinátora přijmout. „Na základě skvělé znalosti problematiky cyklodopravy na Opavsku se stal cyklokoordinátorem Dušan Vaculčík, který již s městem delší dobu spolupracuje. Jedná se o dlouholetého propagátora cyklistiky a také autora webu www.opavounakole.info," zdůvodnil výběr náměstek primátora Dalibor Halátek (SOS pro Opavu).
A jaká je náplň práce nového externisty? Musí například přenášet zkušenosti z jiných měst do Opavy, pojmenovat, co je v cyklodopravě ve slezské metropoli důležité, rovněž se bude podílet na posuzování projektových dokumentací, návrhu nových cyklotras či dopravních opatření ve prospěch cyklistů. Podle Halátkových slov je na tom Opava s dvaceti kilometry cyklostezek včetně vyhrazených pruhů ve srovnání s ostatními městy docela dobře. Radnice plánuje zlepšení jejich průjezdnosti, chce podpořit dojezd zaměstnanců na kole do firem jako je Model, Ostroj či Teva. Proto chce s vedením těchto firem spolupracovat na budování infrastruktury pro cyklisty.
Radnice vnímá jako ostudu stání pro cyklisty v prostoru železniční stanice Opava-východ. „Řešíme s ČD, zda by kola nemohla stát jinde než ve sklepě. Po dokončení Bílovecké a Janské ulice máme vytipováno pro cyklisty několik míst. Uvidíme, zda je přijmou," dodal náměstek.
Radnice chce podporovat dopravu na kole i mezi svými zaměstnanci. Ti se na šesti městských služebních kolech mohou přesouvat mezi úřady například po trase Hláska areál v Krnovské ulici. Mohou jezdit také MHD a podle tajemníka Hlásky Tomáše Elise mohou chodit koneckonců i pěšky.