Ostravská firma Pulary, s. r. o. vyhrála výběrové řízení, které opavská radnice vyhlásila na vytvoření fotografické knihy o Opavě. Dva tisíce kusů této publikace má městskou pokladnu stát i s DPH 771 tisíc korun.

Fakt, že tyto peníze nezůstanou u domácích opavských fotografů a grafiků, ale poputují k jejich konkurentům do sousední Ostravy, vzbudil v zákulisí radnice i mimo ni rozruch.

„Je to celé špatně. V Opavě je plno fotografů včetně absolventů a studentů široko daleko vyhlášeného Institutu tvůrčí fotografie, a Hláska to dá Ostravákům," nechal se pod slibem zachování anonymity slyšet jeden z opavských zastupitelů a dodal: „Jestlipak to nebude tím, že firma Pulary dělala před časem sociálním demokratům, z nichž dva sedí ve vedení opavské radnice, volební kampaň?"

Náměstek primátora sociální demokrat Daniel Žídek tuto úvahu odmítá. „V komisi bylo sedm lidí a pět z nich včetně mě dalo Pulary hlas. Proč? Protože předložila nejlepší grafický návrh za druhou nejnižší cenu. Firma sice opravdu dělala pro ČSSD kampaň, ale to bylo před šesti lety a já s ní vůbec nepřicházím do styku," tvrdí Daniel Žídek.

Pulary, která mimochodem pořádá soutěž Stavba Moravskoslezského kraje, nedali hlas dva členové komise: náměstek primátora Dalibor Halátek a Pavla Brady (oba nestr.). „Pro Pulary jsem nehlasoval, z jejího návrhu jsem byl rozpačitý," říká Halátek a doplňuje, že hlavním kritériem výběrového řízení byla kreativita návrhů. Nicméně podle jeho slov je jedním z hlavních důvodů neúspěchu Opavanů jejich nezájem.

„Chtěl jsem knihu, kterou nafotí Opaváci. Všichni naříkají, jak se na ně kašle, ale když nastavíte pravidla, aby se mohlo přihlásit co nejvíce lidí, tak zjistíte, že mezi osmi přihlášenými jsou pouze dvě opavské firmy. Bylo mi z toho docela smutno," řekl Halátek a uvedl jména místních, kteří se k boji o zakázku odhodlali, i když ji nakonec nevyhráli: Martin Fajkus a Jiří Štencek, který je členem uměleckého seskupení Gottfrei.

Radnice mohla tuto ošemetnou záležitost vyřešit tím, že by celou akci zrušila. „Našeho koaličního partnera jsme však nepřesvědčili," říká na adresu sociálních demokratů ve vedení Hlásky Dalibor Halátek.

Fotografická kniha, která má slezskou metropoli zachytit ve čtyřech ročních obdobích, by měla světlo světa spatřit za 12 měsíců. Navazovat bude na svou předchůdkyni nazvanou Dáma věčně mladá, která vyšla pouze v češtině. A to je důvod, proč vzniká další publikace. Opavě totiž chybí fotografická kniha v cizojazyčné verzi.

Ta nová bude mít kromě češtiny popisky také v polštině, angličtině a němčině. Na rozdíl od své předchůdkyně bude tenčí a levnější. Zatímco stávající česká se prodává za 590 korun, cizojazyčná by měla stát zhruba 425 korun. Její nákupní cena je smlouvou stanovena na 385 korun.