Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěvníci Domu umění si pochutnávali na Historické hostině

/FOTOGALERIE/ Lidé měli jedinčenou příležitost nahlédnout do kultury stolování a stravovacích návyků čtrnáctého století. Součástí programu byla také ukázka tehdejší módy, historického tance a šermířské představení. Vystavena byla také vozová hradba.

1.2.2016
SDÍLEJ:

Lidé měli jedinčenou příležitost nahlédnout do kultury stolování a stravovacích návyků čtrnáctého století. Součástí programu byla také ukázka tehdejší módy, historického tance a šermířské představení.Foto: DENÍK / František Géla

Kdo v sobotu zavítal do opavského Domu umění, určitě neprohloupil. V jeho prostorách se v rámci úspěšné výstavy Magičtí Lucemburkové uskutečnila Historická hostina. Museli jste ale mít štěstí, protože vstupenky byly vyprodány během několika málo dní.

„Projekt Historické hostiny byl sem do Opavy zapůjčen v rámci probíhající výstavy o Lucemburcích. U jejího zrodu stálo Muzeum J.A.Komenského v Uherském Brodě, kde se také hostina uskutečnila úplně poprvé, my ji pouze šíříme dále.

Měla by člověku přiblížit život a stolování za vlády Karla IV. Opavští Přemyslovci měli koneckonců s Janem Lucemburským a později i s jeho synem velmi úzký vztah," uvedl jeden z tvůrců projektu, Roman Jahoda ze Spolku živé historie.

Její realizace v Domě umění proběhla za podpory Opavské kulturní organizace a Slezského zemského muzea.

Podávala se kaše, cizrna i kuře

Na návštěvníky čekala hostina o šesti chodech. Atmosféru dokreslovala dobová tabule, kostýmy obsluhujících i příjemný hudební doprovod. Zkrátka opravdu jako ve středověku. Kdo na stole hledal příbory, nepochodil. Jediným „nástrojem" zde byla dřevěná lžíce.

Jako každá větší hostina, byla i tato zahájena krátkou modlitbou. Jako první byla do misek přítomných servírována pučálka. „Začínalo se tím nejjednodušším, a to byla pučálka neboli opražený hrách. Jedli ho lidé téměř na všech hostinách, od nejnižších vrstev až po ty nejvyšší. Je to jídlo velmi zdravé.

Středověké pokrmy reprezentovaly především kaše, v našem případě hosté jedí kaši syrnou. Byly dělány na slano a lidé je považovali za obřadní jídlo, protože byly součástí především svatebních hostin. Manželé věřili, že jim zajistí plodnost.

Například víme, že kaši jedli na své svatbě třeba i Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský," poznamenal Roman Jahoda.

Jako další dostali návštěvníci cizrnu, která byla smíchána s červenou řepou, proto se jí říkalo krvavá. Hlavním chodem bylo kuřecí stehno se zelenou jíškou, což je směs bylinek, sušeného chleba a teplého bílého vína.

„Na závěr hostiny dostal každý tak zvanou ránu do papule. To byla sladká tečka na konec, která navodila pocit úplného zasycení. Dělala se z hrachu, medu, rozinek, prostě co dům dal, většinou lidé ani nevěděli, co všechno je její součástí.

K pití byla obyčejná voda a kořeněné medové víno zvané hypokras. Když jste stoupali po společenském žebříčku výš a výš, začaly se na tabulích objevovat i lepší jídla, hlavně zvěřina, paštiky a další," řekl.

Ženy jedly odděleně

Jako příloha se nejčastěji jedl obyčejný chléb. I nejprostší vrstvy měly na svých hostinách minimálně tři chody. Slovo chod se ale ve středověku chápalo jinak než dnes. Obyčejní lidé měli třeba jen krajíc chleba, misku polévky či kaše a kousek masa nebo jen jablko.

„Měšťané a nižší panstvo už chodů museli mít více, dokonce to bylo přesně sepsáno i v jakési reguli, která jim to přikazovala. Člověk by řekl, že strava byla tučná ale není tomu tak. Naopak obsahovala hodně vlákniny a zeleniny a byla zdravější než to, co jíme dnes.

Chtěl bych velmi poděkovat kuchařskému mistru Vinárny U Přemka, který jídla připravoval a dochucoval. Jsou dobrá vždycky, ale tady to bylo ještě o třídu výš," pochvaloval si Roman Jahoda.

Zvyky při stolování byly samozřejmě také úplně jiné, než na jaké jsme zvyklí dnes. „Utírat si mastné huby do ubrusu může dnes někdo považovat za nevkusné, ale tehdy to bylo docela běžným zvykem.

Až do šestnáctého století jedli ženy a muži ve vyšších kruzích odděleně, každé pohlaví mělo svou vlastní hodovní místnost, aby podnapilí muži neobtěžovali přítomné dámy. Posílali ale ženám drobné dárky a žertovné vzkazy. Tehdy měl muž tři hlavní cíle, jak plnohodnotně prožit den. Dobře se najíst, opít tak, že neuměl pořádně chodit, a dobře se pomilovat," uzavřel exkurzi do kultury stolování Roman Jahoda.

Oblečení se nosilo pestré

Doprovodným programem k Historické hostině byla ukázka šermu a tehdejších bojových prostředků. Mezi nimi byl například štít na kolečkách nebo válečný vůz. Díky dostatečnému prostoru v kostele sv. Václava nechyběla ani vozová hradba.

„Meč vážil od kila po kilo a půl. Pokud byl muž v plné zbroji, musel na sobě nést tíhu kolem třiceti kilogramů. Důležité bylo především dobře si váhu výstroje rozložit, k čemuž sloužily opasky kolem těla," uvedl David Černín ze Šermířského klubu Uherský Brod.

Hlavně ženy zajímala další část akce. Tou bylo povídání o středověké módě a ukázka historického tance. „Dámy nosily především pytlové šaty neurčitého tvaru, pláště, a byly-li vdané, pak i pokrývku hlavy. Muži jednoduchý svrchní oděv, nohavice a tehdejší zlatá mládež se vyznačovala oblečením těsnějším.

Lidé se nebáli kombinovat nejrůznější barvy. Výrazným doplňkem byly tak zvané pachy, což byly dlouhé pruhy látky, umístěné na paži, a ty při chůzi za člověkem vlály, doslova se nesly jako pach, proto to označení," sdělila Martina Hřibová, která se už dvacet let ve svém volném čase věnuje šití historických kostýmů.

Lidé byli spokojeni

Podle reakcí návštěvníků se akce opravdu vydařila. Lidé odcházeli nadšeni. „Velmi se mi to líbilo. Bylo to nádherné. Nejvíce mě uchvátil šerm a samozřejmě hostina, v paměti mi utkví především zajímavá chuť vína," uvedl jeden z hostů, František Oczka.

Účastnili se nejen lidé z Opavy, ale i z okolí. Z Kravař se přijela pobavit Alžběta Řehulková. „Moc si to pochvaluji, bylo to příjemné odpoledne. V Domě umění jsem nebyla řadu let. Uchvátila mě ukázka dobového oblečení, nosili krásný materiál se spoustou zajímavých prvků. Kombinace barev mě také dostala. Absolutně nelituji, že jsem sem šla," řekla.

Veronika Bernardová

Autor: Redakce

1.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Při archeologickém výzkumu v okolí Müllerova domu byla mimo jiné objevena také kachle z kamen z přelomu 15. a 16. století s erbem Vladislava Jagellonského.

Opavsko je pro archeology zemí zaslíbenou

Městské včely chová na jednom ze svých domů na opavském Dolním náměstí Jiří Štepáník.

Jiří Štěpáník: Včelař vždy dbá na dobrou matku

Komická opera dramatického skladatele Verdiho

/POZVÁNKA/ Do nové sezony přispěje v neděli 22. října od 19 hodin operní soubor uvedením premiéry opery Giuseppa Verdiho s názvem Falstaf. Jde v podstatě o jedinou komickou operu skladatele zaměřeného na dramata, který ji údajně vytvořil během čtrnácti dnů na přání královny Alžběty I.

Basketbalisté chtějí pátou výhru

/POZVÁNKA/ Výbornou formou disponují na úvod sezony opavští basketbalisté. Trenér Petr Czudek se svým týmem všechny čtyři duely vyhrál, naposledy Slezané přejeli na Folimance domácí USK Praha. V sobotu do Opavy míří úřadující vicemistr z Děčína.

Dominik Simerský: Musíme zlepšit defenzivu

/POZVÁNKA/ Pikantní souboj nabídne Fortuna národní fotbalová liga. Vedoucí Opava míří na hřiště druhých Budějovic. Na Střeleckém ostrově bude k vidění zápas nejlepšího útoku proti nejlepší defenzivě.

Jedinečná konkatedrála prošla několika slohy

/HISTORIE/ Název konkatedrála je používán v případě, když má biskup dva sídelní kostely. První z nich se klasicky nazývá katedrála, druhý konkatedrála.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení