Mezi nimi je například Indian z roku 1928 a spousta dalších unikátních vozidel, která původním majitelům už dávno dosloužila. Sbírání historických vozidel je životním koníčkem dnešních motoristických zapálenců, kteří jim vracejí dřívější lesk a slávu. Láska ke starým plechovým miláčkům je stojí čas i peníze, ale své vášni propadli srdcem i peněženkou.

„Neváhají proto objíždět nejrůznější burzy a pátrat po exponátech. Dříve se něco dalo sehnat i ve stodolách lidí, ale tyto možnosti jsou dnes už v podstatě vyčerpané. Každý úlovek se snaží dostat do původního stavu a náhradní díly si buď vyrábějí sami nebo shánějí repliky,“ říká předseda vítkovského klubu Adolf Immr. Získané vozy jejich noví majitelé z Vítkovska uvádějí do pojízdného stavu a bez ohledu na čas neúnavně shánějí součástky, montují je a blýskají karoserie.

S naleštěnými poklady pak každoročně navštěvují různé akce nejenom v regionu. Kromě tradiční Prajzské rallye nebo Šternberského závodu do vrchu se účastní i dalších jízd v Moravskoslezském i Olomouckém kraji, kde bývají hodně úspěšní a v kalendáři mívají také výjezd do Švýcarska. Vyvrcholením každé sezony vítkovského Slezského veteran klubu bývají v září mezinárodní závody v jízdě do vrchu, které se už devatenáct let uskutečňují na Vikštejně.

Přestože se cena historického vozu podle ročníku a významu pohybuje v desítkách i stovkách tisíc korun, málokterý sběratel je ochotný svůj klenot prodat. Vztah, který si k němu vytvořil, je pro něj skutečně víc záležitostí srdce než peněz.