Nádraží Opava-východ bylo postaveno v roce 1851 jako koncová stanice trati z Ostravy, která byla odbočkou hlavního tahu Severní Ferdinandovy dráhy z Vídně do Krakova. Práce na stavbě byly zahájeny v srpnu 1853 a v prosinci 1855 přivezly lokomotivy Neptun a Titan první vlak na opavské, tehdy Severní nádraží.

Jeho název platil do roku 1921, kdy byl změněný na Opava – východní nádraží a současný název Opava-východ má od roku 1961. Samostatně byla trať otevřená roku 1855. V roce 1872 byla dokončena trať do Krnova a o dvacet let později do Horního Benešova, železniční spojení Opava – Hradec nad Moravicí vzniklo roku 1905.

V letech 2004 až 2007 prošla nádražní budova Opava-východ celkovou rekonstrukcí s obnovou původní výzdoby vestibulu. Zvítězila v celostátní anketě Nejkrásnější nádraží roku 2012 a je zařazena v seznamu českých kulturních památek

Moravskoslezská centrální dráha si vybudovala vlastní železniční stanici, nazývanou Opava Centrální nádraží s výstavnou výpravní budovu, zničenou v roce 1945 a se zázemím depa. V roce 1895 se stanice přejmenovala na Opava nádraží Státní dráhy, od roku 1921 na Opava – západní nádraží a nyní je označena jako stanice Opava-západ.

Obě nádraží byla propojena od roku 1895 a fungovala jako koncová. Teprve po zestátnění Moravskoslezské centrální dráhy byla otevřena nová spojovací trať, která je využívána dosud. Oběma stanicím vydržela samostatnost po stránce administrativně-správní a svého přednostu měla každá až do roku 1963.